Kursusmål: Målet med modulet er at indføre de(n) studerende i en bred vifte af perspektiver og teorier, der forholder sig tematikkerne sociale afvigelser og sociologiske samtidsdiagnoser og hvordan disse spiller sammen. Nærmere bestemt vil kurset introducere de studerende til forskellige former for sociologi, som beskæftiger sig med social afvigelse og samtidsdiagnose. De(n) studerende vil lære at forstå de enkelte perspektiver og teoriopbygninger, deres indbyrdes forskelligheder og ligheder, samt gøres i stand til at argumentere ved hjælp af teoriernes og perspektivernes begrebsapparat.
Kursusindhold: Modulet består af forelæsninger med tilhørende øvelser. Modulet indeholder følgende tre grundelementer: Introduktion, diskussion og kritik. Således bliver de(n) studerende introduceret til de væsentligste og mest centrale teorier og perspektiver indenfor feltet. Desuden lærer de(n) studerende at diskutere disse teoretiske tilgange, herunder spørgsmålet om teoriernes relation til hinanden, hvilket samfundsmæssigt niveau de forholder sig til samt deres forklaringskraft. Endvidere indføres de(n) studerende i de centrale kritikker, der kan rettes imod de enkelte teoriretninger, deres begrebsanvendelse samt deres anvendelsesmuligheder.
Kurset er optaget af at indføre de studerende i både (hovedsageligt makro) sociologiske perspektiver/teorier og empiriske studier, der omhandler social afvigelse og samtidsdiagnose. Det er forbundet med “Hverdagsliv, Kultur og Emotioner”, der tilbyder de studerende en mere mikro-sociologisk tilgang, når de skal foretage empiriske undersøgelser.
Læringsmål: Det er målet, at de (n) studerende efter modulet opnår, demonstrerer og dokumenterer følgende faglige og intellektuelle kompetencer:
Undervisningen består af forskningsbaserede forelæsninger, casearbejde, klyngeseminarer og diskussioner, kombineret med forskellige former for studenteraktiviteter.
Prøvens navn | Samtidsdiagnoser og afvigelser |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Skriftlige og elektroniske hjælpemidler, hvis omfang og karakter fastsættes af studienævnet. Nærmere specifikationer fremgår af gældende semesterbeskrivelser. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Social Deviance and Diagnosis of the Times |
Modulkode | BASOC20224V |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Bachelor (BSc) i sociologi |
Studienævn | Studienævn for Sociologi og Kriminologi |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |