Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kurset omfatter:
- teori vedrørende udvalgte kvantitative forskningsmetoder i
forhold til de videnskabsteoretiske problemstillinger
- teori omkring kvantitative forskningsprojekter i forskellige
sammenhænge,
- viden om typiske faser i kvantitative empiriske projekter
- relevante begreber i kvantitative empiriske projekter (f.eks.
hypotese-nulhypotese, falsificering, validitet, reliabilitet,
generalisering osv.)
- brugen og relevansen af forskellige kvantitative metoder til at
indsamle data (f.eks. eksperimenter, kvasieksperimenter,
spørgeskemaer, observationsoptællinger osv.)
- etiske forhold i kvantitative projekter inklusiv
ansvarlig, lovlig og kritisk reflekteret indsamling, bear-bejdning,
opbevaring og deling af empirisk data herunder ved brug
af digitale værktøjer
Seminarerne med kvantitative forskningsøvelser omfatter:
- introduktion til og øvelse i at anvende statistik i forhold til
konkrete kvantitative data
- anvendelse af viden om metode, statistik, udførelse og design
af en kvantitativ undersøgelse, opstilling og vurdering af
problemstillinger og hypoteser samt færdigheder i bearbejdning af
data og formidling af resultater og teori
- praktiske erfaringer med relevant statistik og digitalt
statistikprogram
- Indføring i en eller flere specifikke kvantitative
forskningsmetoder
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse
af
- kvantitativ empiri gennem hele forskningsprocessen
- forskellige tilgange til analysen af kvantitativt
materiale
- kriterier for typisk opbygning af en kvantitativ
forskningsrapport og
- faserne i kvantitative forskningsprojekter, som f.eks.
litteraturstudier, teori og hypotesetestning, indsamling af data
m.m.
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i
- at reflektere over og indplacere forskellige kvantitative
forskningsmetoder i forhold til de videnskabsteoretiske
problemstillinger
- og praktisk erfaring med at anvende kvantitative
forskningsmetoder
- og erfaring med at vurdere og anvende relevant statistik og
statistisk databehandling herunder anvendelsen af digitalt
værktøj/software til behandling af statistisk data
- at kunne reflektere over begreber og etiske
problem-stillinger i kvantitative studier, herunder ansvarlig, lovlig og
kritisk reflekteret indsamling, opbevaring og deling af
data igennem digitale redskaber.
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til
- at skelne imellem de teoretiske og praktiske aspekter ved
forskellige kvantitative forskningsmetoder
- at tage ansvar for eget og eventuelt andres arbejde i
forbindelse med udarbejdelsen af et kvantitativt projekt
- at kunne arbejde med en kvantitativ problemstilling og komme
omkring og gennem projekts dele, f. eks. teori, hypotese, design,
dataindsamling, dataanalyse og rapportformidling
Undervisningsform
I forbindelse med modulet udbydes der et kursus med
forelæsninger og seminarer med kvantitative forskningsøvelser,
herunder øvelser i statistik. Der tilstræbes en ligelig vægtning
mellem kvantitativ forskningsmetodologi og statistik.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Kvantitativ forskningsmetodologi med statistik |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Prøven består i tilfredsstillende aktiv deltagelse i kurset,
hvilket indebærer 75 % tilstedeværelse samt indløsning af samtlige
opgaver, som stilles i løbet af kurset. Disse opgaver kan bl.a.
indebære aktiv deltagelse i igangværende forskningsprojekter
(participant pools), som specificeres i semesterplanen.
Syge- og re-eksamen:
Skriftlig.
Prøven er individuel.
Prøven har form af et essay.
Prøvetid: 3 timer
Besvarelsen bedømmes af eksaminator. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
- De studerendes noter
- Pensum
- Statistikprogrammer
- Andet fagligt litteratur. |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |