Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kurset omfatter:
- teori vedrørende kvalitative forskningsmetoder i forhold til
videnskabsteoretiske problemstillinger
- teori omkring kvalitative forskningsmetodologier i forskellige
sammenhænge
- viden om typiske faser og relevante begreber i kvalitative
undersøgelser
- brugen og relevansen af forskellige kvalitative
empiriindsamlingsmetoder
- etiske forhold i kvalitative projekter inklusiv ansvarlig
og lovlig indsamling, opbevaring og deling af empirisk
materiale herunder ved brug af
digitale værktøjer
Seminarerne med kvalitative forskningsøvelser kan omfatte:
- introduktion til og øvelse i at beherske basale kvalitative
empiriindsamlings- og analysemetoder
- anvendelse af viden om kvalitative metoder, opstilling og
vurdering af problemstillinger, forberedelse af en kvalitativ
undersøgelse, opstilling og vurdering af problemstillinger samt
færdigheder i bearbejdning af data og formidling af resultater og
teori
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse
af
- teoretiske og metodologiske forståelser af kvalitative
forskningsmetoder
- kvalitativ empiri gennem hele forskningsprocessen
- forskellige tilgange til analysen af kvalitativt materiale
- opbygning af en kvalitativ forskningsrapport
- faserne i forskningsprojekter fra den indledende designfase og
til udførelse til analyse og rapportering.
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i
- at reflektere over og indplacere forskellige kvalitative
forskningsmetoder i forhold til videnskabsteoretiske
problemstillinger
- at vurdere kvalitative problemstillinger gennem
forskningsprojektets faser med henblik på at kunne begrunde og
vælge relevante metodologiske refleksioner og metodiske
fremgangsmåder i forhold til problemstillingerne
- grundlæggende praktisk erfaring med anvendelsen af kvalitative
forskningsmetoder og samtaletekniske færdigheder og
- at kunne reflektere over begreber og etiske problemstillinger i
kvalitative studier samt at kunne forholde sig kritisk til centrale
begreber i kvalitativ forskning som f.eks. validitet, analytisk
generalisering osv.
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til
- at skelne imellem de teoretiske og praktiske aspekter ved
forskellige kvalitative forskningsmetoder
- at reflektere over processen og egen andel i
forskningsprocessen samt
- gøre sig etiske overvejelser i forhold til den kvalitative
forskningsproces, inklusiv ansvarlig og lovlig
indsamling, opbevaring og deling af empirisk materiale
herunder ved brug af digitale værktøjer
Undervisningsform
I forbindelse med modulet udbydes der et kursus med
forelæsninger og eventuelt seminarer med kvalitative
forskningsøvelser.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Kvalitativ forskningsmetodologi |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Prøven består i tilfredsstillende aktiv deltagelse i kurset,
hvilket indebærer 75% tilstedeværelse samt indløsning af samtlige
opgaver, som stilles i løbet af kurset. Disse opgaver kan bl.a.
indebære aktiv deltagelse i igangværende forskningsprojekter
(participant pools), som specificeres i semesterplanen.
Syge- og re-eksamen:
Skriftlig.
Prøven er individuel.
Prøven er en bunden 72 timers hjemmeopgave, hvor den studerende på
baggrund af en stillet opgaveformulering skal besvare et eller
flere spørgsmål inden for fagområdet.
Pensumramme: 500 sider obligatorisk litteratur.
Sidetal: 5-7 sider.
Besvarelsen bedømmes af eksaminator. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Med visse hjælpemidler:
- De studerendes noter
- Pensum
- Andet fagligt litteratur. |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |