Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kurset omfatter:
- teori vedrørende udvalgte kvantitative forskningsmetoder i
forhold til de videnskabsteoretiske problemstillinger
- teori omkring kvantitative forskningsprojekter i forskellige
sammenhænge,
- viden om typiske faser i kvantitative empiriske projekter
- relevante begreber i kvantitative empiriske projekter (f.eks.
hypotese-nulhypotese, falsificering, validitet, reliabilitet,
generalisering osv.)
- brugen og relevansen af forskellige kvantitative metoder til at
indsamle data (f.eks. eksperimenter, kvasieksperimenter,
spørgeskemaer, observationsoptællinger osv.)
- etiske forhold i kvantitative projekter.
Seminarerne med kvantitative forskningsøvelser omfatter:
- introduktion til og øvelse i at anvende statistik i forhold til
konkrete kvantitative data
- anvendelse af viden om metode, statistik, udførelse og design
af en kvantitativ undersøgelse, opstilling og vurdering af
problemstillinger og hypoteser samt færdigheder i bearbejdning af
data og formidling af resultater og teori
- praktiske erfaringer med relevant statistik og
statistikprogram
- Indføring i en eller flere specifikke kvantitative
forskningsmetoder.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse
af
- kvantitativ empiri gennem hele forskningsprocessen
- forskellige tilgange til analysen af kvantitativt
materiale
- kriterier for typisk opbygning af en kvantitativ
forskningsrapport og
- faserne i kvantitative forskningsprojekter, som f. eks.
litteraturstudier, teori og hypotesetestning, indsamling af data
m.m.
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i
- at reflektere over og indplacere forskellige kvantitative
forskningsmetoder i forhold til de videnskabsteoretiske
problemstillinger
- og praktisk erfaring med at anvende kvantitative
forskningsmetoder
- og erfaring med at vurdere og anvende relevant statistik og
statistisk databehandling
- at kunne reflektere over begreber og etiske problemstillinger i
kvantitative studier.
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til
- at skelne imellem de teoretiske og praktiske aspekter ved
forskellige kvantitative forskningsmetoder
- at tage ansvar for eget og eventuelt andres arbejde i
forbindelse med udarbejdelsen af et kvantitativt projekt
- at kunne arbejde med en kvantitativ problemstilling og komme
omkring og gennem projekts dele, f. eks. teori, hypotese, design,
dataindsamling, dataanalyse og rapportformidling.
Undervisningsform
I forbindelse med modulet udbydes der et kursus med
forelæsninger og seminarer med kvantitative forskningsøvelser,
herunder øvelser i statistik. Der tilstræbes en ligelig vægtning
mellem kvantitativ forskningsmetodologi og statistik.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Kvantitativ forskningsmetodologi |
Prøveform | Skriftlig
Prøven er en individuel stedprøve.
Prøven er en multiple-choice eksamen.
Prøvetid: 2 timer.
Pensumramme: 500 sider obligatorisk litteratur.
---
Syge-/reeksamen i ”Kvantitativ forskningsmetodologi”
Prøven har form af et essay.
Prøvetid: 3 timer.
Pensumramme: 500 sider obligatorisk litteratur.
---
Prøven skal dokumentere, at modulets mål er indfriede. Ved
bedømmelsen af
prøvepræstationen vil der med henblik på opnåelse af karakteren 12
blive lagt vægt på, at den studerende demonstrerer en udtømmende
opfyldelse af fagets mål med ingen eller få uvæsentlige mangler.
Besvarelsen bedømmes af eksaminator |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |