Målet er at give den studerende de metodiske og praktiske forudsætninger for selvstændigt og i samarbejde med andre at kunne gennemføre kvalitative undersøgelser af høj kvalitet fra start til slut. Modulet bygger videre på modulet ’Videnskabsteori og undersøgelsesdesign’ og går derfor videre i arbejdet med at lære de studerende at identificere hvilke undersøgelsesdesigns, herunder valg af case(s), teori og data, som passer til forskellige kvalitative, samfundsvidenskabelige problemstillinger, og herefter planlægge og gennemføre en kvalitativ undersøgelse, som kan besvare problemet. De studerende lærer endvidere at begrunde deres metodiske valg på basis af forskningskriterier.
Inden for rammerne af udvalgte typer af undersøgelsesdesigns trænes de studerende i systematisk at indhente og analysere forskellige former for kvalitative data med et kritisk blik for datakvalitet samt analysemetodernes begrænsninger og muligheder. Fokus er særligt på casestudier – herunder komparative case-studier baseret på most-similar eller most-different systems design, samt tværgående studier, indsamling af data fra dokumenter, interviews, observationer og sociale medier samt analyse af disse ved hjælp af kildekritik og udvalgte analysestrategier (herunder diskursanalyse, indholdsanalyse og digitale metoder).
Modulet vægter praktisk erfaring højt. Studerende deltager undervejs i en række øvelser, hvor de arbejder med indhentning og analyse af egne data. Hertil modtager de studerende træning i software, som kan hjælpe til at strukturere og analysere kvalitative data. Sideløbende hermed gennemfører de studerende et projektarbejde indenfor den faglige ramme af semestrets andre moduler, hvor det er et krav at anvende kvalitativ metode. Modulet evalueres samlet gennem en mundtlig eksamen baseret på projektrapporten, hvor det forventes, at de studerende kan reflektere over metoder fra modulet de anvender i projektet, såvel som de metoder fra modulet, de ikke anvender.
Forelæsninger med tilknyttede øvelser. Projektarbejde med vejledning og seminarer.
Se omfang m.v. i Moodle
Prøvens navn | Kvalitativ metode |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Qualitative Methods |
Modulkode | BAPAS202207 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk og engelsk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Politik og Samfund |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |
Se litteratur m.v. i Moodle