Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Det anbefales, at den studerende har bestået modulet ’PBL og
projektmetode’.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet bygger ovenpå modulet ’PBL og projektmetode’ og består
af to faglige elementer:
- En kursusrække hvor de studerende får indsigter, der sætter dem
i stand til at bevæge sig fra et samfundsmæssigt problem og videre
til grundlæggende videnskabsteoretiske og metodologiske
overvejelser og valg, der skal til for at belyse samfundsmæssige
problemer. Der undervises her i relevante klassiske, moderne og
aktuelle videnskabsteoretiske positioner, problemstillinger og
begreber ligesom disse forbindes til undersøgelsesdesign og
praktisk gennemførelse af projektarbejde. I relation til
sidstnævnte introduceres et udvalg af metoder til indsamling og
analyse af data.
- En skriftlig rapport, som både skal indeholde en velbegrundet
problemformulering, videnskabsteoretisk refleksion og
undersøgelsesdesign, som korresponderer med videnskabsteoretisk
grundlag, hvormed der kan skabes viden med afsæt i
problemformuleringen. Således skal de studerende først udarbejde en
samfundsvidenskabelig problemformulering indenfor en politologisk
ramme, hvor viden om PBL og projektmetode inddrages. Herefter skal
de reflektere over den videnskabsteoretiske ramme for
problemformuleringen og i forlængelse heraf opstille et relevant
undersøgelsesdesign og teoretisk ramme, som tilsammen gør det
muligt at belyse problemformuleringen.
Læringsmål
Viden
- Har viden om centrale begreber, tankefigurer og grundpositioner
indenfor videnskabsteori, herunder indsigt i hvad der særligt
konstituerer samfundsvidenskabelig viden
- Har viden om forskellige typer af undersøgelsesdesign og deres
respektive styrker og svagheder
- Har viden om relationen mellem videnskabsteori,
undersøgelsesdesign, metode, data og problemformulering
Færdigheder
- Kan anvende videnskabsteoretiske og metodologiske begreber til
kritisk refleksion over, hvorledes man hensigtsmæssigt og
kvalificeret kan skabe viden om samfundsmæssige
problemstillinger
- Kan udvælge, vurdere og diskutere forskellige designs i
relation til konkrete problemstillinger
- Kan redegøre for operationalisering af teoretiske begreber samt
vurdere hensigtsmæssighed og kvalitet (validitet og reliabilitet)
af konkrete operationaliseringer
Kompetencer
- Til selvstændigt og i samarbejde med andre at kunne
identificere og formulere et samfundsmæssigt problem i en
samfundsvidenskabelig kontekst
- Til at udvælge og inddrage relevante og hensigtsmæssige
videnskabsteoretiske og metodologiske overvejelser i relation til
undersøgelse af samfundsmæssige problemer
Undervisningsform
Forelæsninger med tilknyttede øvelser. Projektarbejde med
tilknyttet vejledning og seminarer.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Omfang m.v. ses i Moodle
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Videnskabsteori og undersøgelsesdesign |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |