Det er målet at give den studerende indblik i det problemorienterede projektarbejde og den problembaserede læring (PBL). Særligt er det målet at kvalificere den studerende til selvstændigt og i samarbejde med andre at kunne tilrettelægge og gennemføre første trin i et problembaseret projektarbejde (problemformuleringen), hvor en politologisk problemstilling skal identificeres, fokuseres og begrundes samfundsvidenskabeligt. Det er endvidere målet at give den studerende overblik over de øvrige elementer og faser i det problemorienterede projektarbejde, sådan at den studerende er i stand til at reflektere over, hvordan problemformuleringen kunne besvares, og senere på uddannelsen er i stand til at gennemføre et helt projekt, fra problemformulering, teori, metodevalg, empiriindsamling, analyse og konklusion. Et element heri er også at kende til og kunne anvende relevante digitale redskaber, der understøtter det problemorienterede projektarbejde fx i relation til informationssøgning, -indsamling og -behandling samt kommunikation og formidling.
Modulet består af to faglige elementer:
I tilknytning til det første faglige element udbydes undervisning i form af forelæsninger med tilknyttede øvelser. Der introduceres til det problemorienterede projektarbejdes faser og faglige elementer, for på den måde at skabe en helhedsforståelse for vidensproduktion og -formidling, men der rettes størst opmærksomhed mod projektarbejdets første element, problemformuleringen. Det indebærer forelæsninger med fokus på identifikation af videnskabelige problemer, afsøgning og overblik over den relevante eksisterende viden på området (litteraturreview) med fokus på anvendelse af teoretiske perspektiver og begreber samt forskellige typer af empirisk materiale som argument for problemformuleringens relevans og faglige bidrag. Centralt er også kriterier for videnskabelighed og redskaber til at arbejde og argumentere videnskabeligt, herunder kildekritik og vurdering af eksisterende videnskabelige analysers videnskabelige kvalitet, samt simpel tekst- og tabelanalyse. Der forelæses ligeledes i de læringsprincipper og -betingelser, der knytter sig til PBL samt i projektgruppers organisering af projekt- og gruppearbejde som et centralt element i PBL.
I relation til det andet faglige element, udarbejdes der i grupper et skriftligt produkt på modulet, det består af formuleringen af et videnskabeligt problem, og de faglige elementer, der udgør en sådan formulering. Her skal de studerende således identificere, begrunde, dokumentere og argumentere for en selvvalgt problemstilling indenfor den faglige ramme af ’Politologisk Grundkursus’. Fra grundkurset trækkes der på relevante temaer, tilgange, teoridannelser og/eller begreber, som er med til at udgøre den eksisterende faglige viden, som problemformuleringen skal funderes i.
Forelæsninger med tilknyttede øvelser. Projektarbejde med tilknyttet vejledning og seminarer.
Se omfang m.v. i Moodle.
Prøvens navn | PBL og projektmetode |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | PBL and Project Method |
Modulkode | BAPAS202201 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Politik og Samfund |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |
Se litteratur i Moodle.