Gennem modulet arbejder de studerende med centrale aspekter af organisatoriske data-situationer. En data-situation er karakteriseret af den komplekse helhed af sociale, kulturelle, organisatoriske, samfundsmæssige og tekniske aspekter, der definerer en organisations aktuelle og mulige fremtidige brug af data. De studerende vil via arbejdet med en selvvalgt konkret case tilegne sig analytiske kompetencer til at beskrive den indbyrdes relation mellem disse aspekter og udvikle færdigheder i at vurdere hvorvidt og hvordan de leder til en transformation af f.eks. videnproduktion, ekspertise og styringsparadigmer. Gennem modulet opbygger de studerende et teknisk vokabular til at kunne identificere forskellige typer af data (f.eks. struktureret og ustruktureret), forskellige variationer af kunstig intelligens (f.eks. forskellen på supervisede og usuperviserede modeller) samt forskellige reguleringsmæssige tiltag, der omgiver arbejdet med data i organisationer (f.eks. GDPR og dataetik). Derudover opbygger de studerende evnen til at kunne relatere teknologiske valg til dilemmaer, kontroverser og problematikker i forbindelse med introduktion af specifikke data og datateknologier. De studerende bliver herudover introduceret en historisk dimension, omhandlende nogle af de mest centrale begivenheder i udviklingen af det dataficerede samfund og den datainformerede organisation gennem de sidste 100 år; dvs. fra Taylors ideer om Scientific management til nutidige diskussioner om kunstig intelligens og automatisering.
Prøvens navn | Datainformeret organisationsudvikling |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Modulet afsluttes med en skriftlig opgave på min. 5 og max. 7
normalsider om den socio-tekniske datasituation i og omkring en
selvvalgt case-organisation, opfulgt af en mundtlig eksamen
Gruppestørrelse: 2-4 studerende. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Data-Informed Organizational Development |
Modulkode | BAOL202412 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Bachelor (BA) i organisatorisk læring |
Studienævn | Studienævn for Læring, IT og Organisation (LIO) |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |