Modulet er en grundlæggende introduktion til arbejds- og organisationspsykologien. Den psykologiske forståelse af organisationer og arbejdsliv baseres primært på socialpsykologien, der handler om samspillet mellem mennesker og om individet i den sociale kontekst. Organisationspsykologiens procesopfattelse af det organisatoriske liv fremhæves idet der fokuseres på, hvordan de organisatoriske strukturer og systemer udvikles, opretholdes og ændres gennem relationer, interaktion og kommunikation mellem mennesker. Der anlægges en etisk og kritisk opmærksomhed på psykosociale problematikker om læring/fortrængning, udfoldelse/hæmning og trivsel/belastning i den organisatoriske kontekst, herunder kendskab til og kritisk opmærksomhed på problematikker af teknologisk karakter (såsom fx technological stress og zoom fatigue). Modulet introducerer desuden til intervention i organisationer med fokus på forskellige tilgange til konsulentroller og interventionsprocesser. Disse tilgange kan veksle fra stringent forskningsbaserede tilgange til åbne, konsultative tilgange. Endvidere vil tilgangene befinde sig på et kontinuum fra ekspertcentrede og –styrede til procesorienterede og participatoriske eller direkte deltagerstyrede tilgange.
Vedr. undervisningsform henvises til studieordningens §17. Den konkrete vægtning mellem de forskellige undervisningselementer vil fremgå af semesterbeskrivelsen for modulet. Semesterbeskrivelsen offentliggøres i Moodle før semesterstart.
Prøvens navn | Organisationspsykologi og Intervention |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Modulet afsluttes på 4. semester med kombineret skriftlig og
mundtlig prøve. Eksaminationen tager udgangspunkt i
projektrapporten.
Gruppestørrelse: 4-5 studerende. Omfang: Min 40 og max 50 normalsider. Prøvetid: Jfr. studieordningens §17 stk. 4 |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Organizational Psychology and Intervention |
Modulkode | BAOL20229 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Bachelor (BA) i organisatorisk læring |
Studienævn | Studienævn for Læring, IT og Organisation (LIO) |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |