Dette modul indeholder en videregående indføring i samfundsvidenskabernes videnskabsteori. Desuden orienterer modulet om forhold mellem videnskabsteori, videnskabelig teori og empiri, særligt med henblik på det videnskabsteoretiske perspektiv i kvantitativ forskning. Modulet indfører desuden i kvantitative samfundsvidenskabelige forskningsmetoder, herunder grundlæggende statistik, survey-undersøgelser og analyse af registerdata. I modulet indgår desuden brug af it-værktøjer til datahåndtering samt kombineret kvantitativt og kvalitativt forskningsdesign (mixede metoder). De studerende trænes i analyse af kvantitativt datamateriale.
Vedr. undervisningsform henvises til studieordningens §17. Den konkrete vægtning mellem de forskellige undervisningselementer vil fremgå af semesterbeskrivelsen for modulet. Semesterbeskrivelsen offentliggøres i Moodle før semesterstart.
Prøvens navn | Videnskabsteori & Kvantitativ Metode |
Prøveform | Skriftlig
Modulet afsluttes med en intern individuel prøve. Prøven er en
skriftlig hjemmeopgave, hvor den studerende inden for 48 timer skal
gennemføre og fremstille en analyse af et udleveret empirisk
materiale (data).
Omfang: Min. 4 og max 8 normalsider. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Science Studies and Quantitative Methods |
Modulkode | BAOL20225 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Bachelor (BA) i organisatorisk læring |
Studienævn | Studienævn for Læring, IT og Organisation (LIO) |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |