Dette modul indeholder en grundlæggende indføring i samfundsvidenskabernes videnskabsteori. Desuden orienterer modulet om forhold mellem videnskabsteori, videnskabelig teori og empiri, særligt med henblik på det videnskabsteoretiske perspektiv i kvalitativ forskning. Modulet giver derudover de studerende et overblik over principperne i de mest udbredte kvalitative forskningsmetoder inden for samfundsvidenskab, herunder etiske aspekter. Desuden gives et indblik i, hvordan disse metoder kan anvendes til at undersøge læring i organisatoriske kontekster, og der introduceres til metodologiske problematikker om kvalitative forskningsundersøgelsers soliditet i form af gyldighed, pålidelighed og relevans.
Vedr. undervisningsform henvises til studieordningens §17. Den konkrete vægtning mellem de forskellige undervisningselementer vil fremgå af semesterbeskrivelsen for modulet. Semesterbeskrivelsen offentliggøres i Moodle før semesterstart.
Prøvens navn | Videnskabsteori og Kvalitativ Metode |
Prøveform | Skriftlig
Modulet afsluttes med en intern individuel prøve. Prøven er en
skriftlig hjemmeopgave, hvor den studerende inden for 24 timer skal
gennemføre og fremstille en analyse af et udleveret empirisk
materiale (data).
Omfang: Min. 4 og max 8 normalsider. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Science Studies and Qualitative Methods |
Modulkode | BAOL20223 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Bachelor (BA) i organisatorisk læring |
Studienævn | Studienævn for Læring, IT og Organisation (LIO) |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |