Modulets indhold, forløb og pædagogik
I dette modul gennemfører og evaluerer de studerende
udviklingsforløb centreret omkring organisatorisk læring, der
udfolder sig i et samarbejde med en praksiskontekst; det være sig
private, offentlige eller andre typer af organisationer. Modulet
giver de studerende praktisk erfaring med, i en kompleks
organisatorisk kontekst, at identificere og analysere potentialer
og udfordringer, der knytter an til organisatorisk læring.
I særlig grad er der fokus på, at de studerende på videnskabelig
vis skal være med til at udvælge og anvende relevante metoder og
teknikker til at undersøge et forandringsforløb, samt evaluere og
reflektere over forløbet. Afsættet er, at de studerende kan
forholde sig til niveauerne individ, organisation og det om-givende
samfund, samt ikke mindst betydningen af samspillet mellem disse.
De studerende anvender problembaseret læring som metode for egen
læring og som grundlag for at understøtte læring og
forandringsprocesser i praksiskonteksten.
Læringsmål
Viden
- videnskabelige metoder, teorier og processer, herunder
problembaseret læring, der kan tages i an-vendelse med henblik på
at understøtte organisatorisk læring
- design af eksperimentelle lærings- og forandringsprocesser i
praksiskontekster
- samspillet mellem individuelle, organisatoriske og
samfundsmæssige aspekter i relation til arbejdet med organisatorisk
læring
- individuelle og organisatoriske karakteristika med betydning
for design og gennemførelse af ekspe-rimentelle lærings- og
forandringsforløb i praksiskontekster
Færdigheder
- at identificere og analysere organisatoriske problemstillinger
af betydning for organisatorisk læring
- på videnskabeligt grundlag kunne identificere og analysere
organisatorisk læring i en praksiskontekst via brugen af relevante
videnskabelige undersøgelsesmetoder
- at planlægge, gennemføre og evaluere eksperimentelle lærings-
og udviklingsforløb med afsæt i en defineret problemstilling, samt
gøre sig overvejelser omkring forløbets betydning for individer og
organisationen som helhed
- at foretage velunderbyggede vurderinger og kvalificerede valg
af videnskabelige metoder og teorier
Kompetencer
- at kunne vælge relevante fremgangsmåder for eksperimentelle
lærings- og forandringsprocesser i praksiskontekster, samt
videnskabeligt argumentere for de valgte fremgangsmåder
- på videnskabeligt niveau kunne understøtte organisatorisk
læring i en kompleks praksiskontekst
- at kunne anvende problembaseret læring som metode for egen og
for andres læring samt som metode for planlægning og gennemførelse
af videnskabeligt arbejde
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Laboratorium for organisatorisk læring |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Modulet afsluttes på 5. semester med en ekstern kombineret
skriftlig og mundtlig prøve, som kan gennemføres i grupper på op
til 5 studerende. Eksaminationen tager udgangspunkt i en af én
eller flere studerende udarbejdet projektrapport. |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |