Projektet udarbejdes i løbet 6. semester på bacheloruddannelsen i informationsvidenskab. Projektet skal demonstrere den studerendes evne til på kvalificeret vis at formulere, analysere og bearbejde problemstillinger inden for et afgrænset informationsvidenskabeligt emne. Den studerende skal således kunne formidle sine resultater og sin viden inden for det faglige felt korrekt og adækvat mundtligt såvel som skriftligt.
Projektet handler om design af IKT-systemer i teori, analyse og praksis med særlig fokus på brugerinddragelse i designarbejdet. Fokus på projektet er æstetiske, funktionelle og etiske problemstillinger vedrørende IKT i brug.
Emnet for projektet godkendes af studienævnet. Emnet forelægges nævnet i form af en kort problemformulering. Ved godkendelsen fastsættes en frist for afleveringen af projektet. For sen aflevering tæller som et eksamensforsøg.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
teori, metode og praksis inden for det informationsvidenskabelige område med særlig fokus på brugerinddragelse i design og udviklingsmetoder til design af IKT-systemer
æstetiske, funktionelle og etiske problemstillinger vedrørende IKT i brug
videnskabsteoretiske begreber af særlig relevans for udviklingsmetoder, design af IKT-systemer og brugerinddragelse i design
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at anvende et eller flere fagområders videnskabelige metoder og redskaber samt kunne demonstrere færdigheder inden for det informationsvidenskabelige fagområde
at planlægge design af IKT-systemer
at vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller
at formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til fagfæller og ikke-specialister
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at indgå ansvarligt og selvstændigt i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang
at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer herunder studie og arbejdssammenhænge
kritisk og konstruktivt at deltage i udviklingsopgaver ved at kunne identificere, analysere og løse komplekse problemstillinger inden for det informationsvidenskabelige område med fokus på design af IKT
Der henvises til §17.
Prøvens navn | IKT i brug |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Prøven foregår som en samtale mellem den studerende, eksaminator og
censor med udgangspunkt i en af den/de studerende udarbejdet
projektrapport.
Litteraturgrundlag: Projektrapporten skal tage afsæt i relevante kvalificerede akademiske publikationer. Sidetal: Antallet af sider i projektrapporten skal holdes indenfor følgende intervaller: 1 studerende: minimum 20 sider / maksimum 30 sider 2 studerende: minimum 30 sider / maksimum 40 sider 3 studerende: minimum 40 sider / maksimum 60 sider 4 studerende: minimum 50 sider / maksimum 80 sider 5 studerende: minimum 60 sider / maksimum 100 sider 6 studerende: minimum 70 sider / maksimum 120 sider Resume: Der udarbejdes et resume på engelsk. Resumeet skal være på mindst én og højst to sider. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet. Eksamenspræstationen skal demonstrere, at den studerende opfylder målbeskrivelserne for modulet. Prøvetid: Der henvises til §17. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | ICT in Practise |
Modulkode | BAKDM202421 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
BA 6. semester |
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg, Campus København |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Bachelor (BA) i kommunikation og digitale medier |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |