De studerende skal i modulet udvikle faglige kompetencer og opnå færdigheder og viden, således at de konstruktivt og kritisk kan deltage i udvikling af digitale artefakter under hensyntagen til de intenderede brugere og den intenderede brugskontekst.
Gennem kurset opnår de studerende en forståelse for programmering, prototyping og interfacedesign, således at de studerende bliver i stand til aktivt at indgå i dialog og samarbejde med udviklere og designere.
Der arbejdes med design, udvikling og evaluering på et datadrevet grundlag forankret i konkret case arbejde.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om og forståelse af:
teorier og metoder til udvikling af digitale ressourcer i praksis, herunder interaktive prototyper
muligheder og begrænsninger ved forskellige digitale platforme
algoritmisk tænkning og digital modellering som kommunikationsform
design af informationsarkitektur
datadrevet evaluering af IKT
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at arbejde kreativt, konstruktivt og kritisk med skabelsen af interaktive, digitale medier
at designe informations- og kommunikationsprocesser ud fra en brugercentreret tilgang
grundlæggende systemdesign og programmering
at anvende kvalitative og kvantitative metoder til evaluering af brugbarhed og brugeroplevelse I IKT
at udforme kravspecifikationer på et datadrevet grundlag
at udforske og visualisere data i forbindelse med datadrevet evaluering af IKT-systemer
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
at kunne virke som bindeled mellem brugere og udviklere af digitale ressourcer, i kraft af en forståelse for såvel den domæneorienterede kompleksitet og de digitale muligheder og begrænsninger i en given kontekst
at kunne virke som aktør i systemudviklingsprojekter i en organisatorisk kontekst
selvstændigt at gennemføre iterative designprocesser og skabe digitale ressourcer, der løser komplekse problemstillinger for individer eller organisationer
at forholde sig kritisk og konstruktivt til forskellige digitale ressourcer og aktivt deltage i beslutninger om hvilke ressourcer der rummer det største potentiale i en given kontekst
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Data-drevet design, udvikling og evaluering af IKT |
Prøveform | Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Prøven kan bestås ved tilfredsstillende aktiv deltagelse i
undervisningen, herunder fremmøde, indløsning af opgaver og
deltagelse i øvelser.
Reeksamen: Prøven har form af en bunden 7-dages hjemmeopgave, hvor den studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede spørgsmål inden for fagområdet. Opgavebesvarelsen må højst være på 15 sider og udarbejdes individuelt. Opgaven bedømmes alene af eksaminator. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Data-Driven Design, Developing and Evaluating of ICT Systems |
Modulkode | BAKDM202040 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
BA 6. semester |
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |