Modulets mål er at opbygge viden om forskellige former for brugerfokuseret design processer og metoder – herunder brugerroller. De studerende skal udvikle brugerfokuserede metodiske færdigheder og kompetencer til at tilrettelægge og drive udviklingvia brugerfokuseret designi forholde til et givent projekts omstændigheder.
Modulet omhandler hvordan man tilrettelægger og driverforskellige typeraf brugerfokuseretdesign processer. Spændet mellem brugercentret design og participatorisk design udfoldes og eksemplificeres med udvalgtemetoder.
Metoderne kontekstualiseres i forhold til en design proces for at tydeliggøre om disse er rettet mod at forstå problemet, genere alternative produkter og scenarier eller fremstille nye produkter og praksisser. Et centralt emneer brugerroller, fx hvordan man kan inddrage fagprofessionelle i organisationsforandring og borgere i design af nye IT baserede systemer der understøtter læring.
Kurset afvikles som en række forelæsninger og udgør en del af udgangspunktet for projektarbejdet på dette semester. Der vil derfor være tæt sammenhæng mellem indholdet i dette kursus og de studerendes projektarbejde, og en væsentlig del af læringen foregår således også gennem projektarbejdet. Det tilstræbes, at de studerendes erfaringer og udfordringer med at anvende de konkrete metoder og teorier i projektarbejdet inddrages i kurset, og bruges som udgangspunkt for erfaringsudveksling, diskussion og yderligere læring.
Modulet afvikles som en kombination af forelæsninger, hvor teorier og metoder præsenteres, og opgaveløsning. Undervisning baseres på en kombination af lærebøger og videnskabelige artikler således, at de studerende på udvalgte områder får adgang til international forskning, introduceres for klassiske artikler inden for området, samt generelt lærer at læse og anvende videnskabelige artikler inden for dette fag.
Som en del af undervisningen inddrages cases især fra offentlige virksomheder, som illustrerer relevante problemstillinger og gerne ved, at praktikere præsenterer en case, de selv har deltaget i, og de overvejelser de har gjort sig i forbindelse med dette.
Information omkring omfang og forventet arbejdsindsats fremgår af semesterbeskrivelserne som kan ses her
Prøvens navn | Brugerfokuseret design |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Ved yderligere information kontakt venligst Studienævnet for Digitalisering
Engelsk titel | User-centred Designs |
Modulkode | BAID2023M9 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Bachelor (BSc) i innovation og digitalisering |
Studienævn | Studienævn for Politik og Samfund |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |
Information omkring litteratur m.m. kan ses i moodle