Modulets indhold, forløb og pædagogik
a) Et metodekursus i kvalitativ metode, der giver destuderende
de metodiske og praktiske forudsætninger for selvstændigt og i
samarbejde med andre at kunne gennemføre kvalitative undersøgelser
af høj kvalitet fra start til slut. Formålet er, at de studerende
lærer at identificere hvilke undersøgelsesdesigns, herunder valg af
case(s), teori og data, som passer til forskellige kvalitative,
problemstillinger, og herefter planlægge og gennemføre en
kvalitativ undersøgelse, som kan besvare problemet. De studerende
lærer endvidere at begrunde deres metodiske valg på basis af
forskningskriterier.
b) Et skriftligt produkt, som omhandler en central
problemstilling inden for semestrets tema (Digitalisering af læring
og samarbejde). Projektet skal omfatte interaktion med praksis og
skal være baseret på anvendelse af de metoder, der undervises i i
(a) og den teori, der er omfattet af semestrets moduler.
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om teori, metoder og praksis inden for
semesterets tema ’Digitalisering af læring og samarbejde’. Det
gælder en generel viden om digitalisering af læring og samarbejde,
men også de forskellige tilgange til digitalisering af læring og
samarbejde, som anvendes inden for væsentlige sektorer og områder
inden for især den offentlige sektor, som fx folkeskole-og den
pædagogiske sektor. Det er vigtigt, at de studerende efterfølgende
kan medvirke til at skabe de optimale rammer for digitalisering som
et værktøj tillæring og samarbejde
- Skal kunne forstå og reflektere over viden dvs. teorier,
metoder og praksis inden for semesterets tema ’’Digitalisering af
læring og samarbejde’’. Dette indebærer fx at studerende kan
forholde sig til og reflektere over forskellige tilgange til
digitalisering af læring og samarbejde.
- Skal have viden om, hvordan man planlægger et kvalitativt
studie og begrunder det metodologiskherundervalg af
problemformulering, undersøgelsesdesign, data og analysestrategi
afgrænser
- Kan sondre mellem forskellige typer af kvalitative studierog
anerkendte forskningskriterier, oghvordan disseanvendes til at
vurdere kvaliteten af kvalitative studier
Færdigheder
- Gennem projektarbejdet styrkes de studerendes kompetencer vedr.
anvendelse af kvalitativemetoder og redskaber. Herunder skal de
studerende indsamle og producere viden via selvvalgte,
kvalitativemetoder passende for en afgrænset problemstilling. Det
forventes, at de studerende via projektarbejdet og samarbejde kan
analysere data og drage selvstændige konklusioner. De studerende
skal i denne proces illustrere, at de evner at tilrettelægge
projektarbejdet ved i fællesskab at tildele hinanden ansvar for
specifikke arbejdsopgaver i projektarbejdet
- Gennem projektarbejdet styrkes de studerendes evner til at
formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller i
forbindelse med både interne faglige diskussioner, kommunikation
med vejleder, kommunikation med eksterne partnere, og
rapportskrivning og formidling af projektets resultater
Kompetencer
- Kan selvstændigt og i samarbejde med andre designe, gennemføre
og formidle en kvalitativ undersøgelse med afsæt i viden og
færdigheder fra modulet.
- Gennem projektarbejdet trænes de studerende i at kunne håndtere
komplekse og udviklingsorienterede situationer.
- Gennem projektarbejdet styrkes de studerendes evne til
selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med en
professionel tilgang.
- Som en del af projektarbejdet skal de studerende kunne
identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring, fx i
forbindelse med at gennemføre litteraturstudier eller undersøgelser
for at kunne afdække den problemstilling der arbejdes med i
projektet.
Undervisningsform
Projektarbejdet er brudt op i en række eksplicitte faser med
veldefinerede arbejdsprodukter som evalueres af vejleder. De
enkelte grupper modtager endvidere kontinuerlig feedback på deres
arbejdsproces, og der er stort fokus på at de studerende lærer at
indgå i og styre projekter.
Metodekurset synkroniseres med projektarbejdet i den forstand,
at de studerende før projektopstart, og ved opstart af de enkelte
faser undervises i emner, som er særligt relevante for næste
projektfase
Omfang og forventet arbejdsindsats
Information omkring omfang og forventet arbejdsindsats fremgår
af semesterbeskrivelserne som kan ses
her
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Semesterprojekt: Digitalisering af læring og samarbejde inkl.
metode |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Ved yderligere information kontakt venligst
Studienævnet for
Digitalisering