Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet introducerer de studerende for grundlæggende
computerteknologisamt dennes rolle og betydning i
samfundet.Herunder de fundamentale teknologier og principper,som
ligger til grund for moderne IT-systemers design og funktion.
Derudover introduceres de studerende til grundlæggende
programmering, software,der ofte benyttes i forbindelse med
programmeringsamt grundlæggende software designprincipper
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om teori, metoder og praksis omkring software
design og udvikling i forbindelse med digital innovation i den
offentlige sektor.
- Skal have viden om teori, metoder og praksis omkring design og
programmering af sådanne systemer.
- Skal kunne forstå og reflektere over teorier, metoder og
praksis i relation til softwareudvikling, som fx principper og
metoder til grundlæggende software-design, programmering og
test.
Færdigheder
- Skal kunne anvende grundlæggende principper og metoder til
design-, programmering-og test af software.
- Skal kunne vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger i
forbindelse med design, programmering og test, og foretage
relevante og begrundede valg af metoder og løsningsmodeller.
- Skal kunne formidle programmerings-tekniske problemstillinger
og løsningsmodeller til både fagfæller og ikke-specialister,
herunder fx formidle de tekniske udfordringer og risici, der er
forbundet med forskellige tekniske løsningsmodeller til
interessenter med en ikke-teknisk baggrund.
Kompetencer
- Skal kunne håndtere teknisk komplekse og udviklingsorienterede
situationer, herunder fx beherske principper og metoder for
håndtering af den kompleksitet, usikkerhed og grad af tekniske
risici som er karakteristisk for innovative
udviklingsprojekter.
- Skal blandt andet på grund af deres teknologiske indsigt
selvstændigt kunne indgå tværfaglige projektgrupper, der arbejder
med IT-udvikling og digitalisering.
- Skal kunne medvirke til læring og forbedring af egen
arbejdspraksis i forbindelse med udvikling af IT-systemer, herunder
kende forskellige paradigmer for procesevaluering og forbedring
inden for IT-udvikling.
Undervisningsform
Forelæsninger med efterfølgende øvelser
Omfang og forventet arbejdsindsats
Information omkring omfang og forventet arbejdsindsats fremgår
af semesterbeskrivelserne som kan ses
her
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Udvikling af IT-systemer |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Ved yderligere information kontakt venligst
Studienævnet for
Digitalisering