Formålet med modulet er at indføre de studerende i sundhedsfilosofien, som dels omfatter spørgsmål om, hvad man kan forstå ved sundhed og sygdom, dels spørgsmål, som knytter sig til diagnose, behandling og pleje af syge og lidende. Der introduceres tillige til etiske problematikker, der opstår i sundhedsvæsnet, herunder som følge af ny teknologi. Klinisk etik, bioetik dataetik og patient-lægeforhold er eksempler på mulige emner i modulet.
Se studieordningens §17.
10 ECTS
Prøvens navn | Sundhedsfilosofi |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Den skriftlige opgave skal tage udgangspunkt i en relevant
sundhedsfilosofisk problemstilling.
De studerende skal udarbejde en rapport, der tager højde for de praksisfelter, som deres problemstilling er relevant for. Formidling af problemstillingen til relevante modtager (interessegrupper, sundhedsvæsen etc.) skal være en integreret del af opgaven. Problemstillingen og litteratur skal godkendes af den modulansvarlige inden den skriftlige opgave afleveres. Der må være max. 5 studerende i en gruppe. Sideantal: 10-15 sider (+5 sider pr. ekstra studerende – dvs. 15-20 sider for to studerende etc.) Det skriftlige materiale og den mundtlige eksamen vægtes ligeligt. Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning. Dog max. 1 1/2 timer ved store grupper. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Philosophy of Health |
Modulkode | BAFIL202410 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Bachelor (BA) i anvendt filosofi |
Studienævn | Studienævn for Dansk, Engelsk, Kulturforståelse og Anvendt Filosofi |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |