Eksternt regnskab

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

De studerende skal opnå forståelse for regnskabets muligheder og begrænsninger som kommunikationsmiddel for eksterne interessenter. Denne viden er en nødvendig forudsætning for, at de studerende kan gøre effektivt brug af eksterne regnskabsdata. Både i forbindelse med konkrete regnskabsanalyser men også som et centralt værktøj, der kan hjælpe til at identificere mere PBL orienterede problemstillinger i den konkrete virksomhed eller organisation.

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:

  • Opnå indsigt i centrale begreber, principper og metoder, som kendetegner den eksterne årsrapport.

  • Reflektere over regnskabets muligheder og begrænsninger som kommunikationsmiddel for eksterne interessenter.

  • Forklare og beskrive gældende regler og konventioner for regnskabsregulering, herunder årsregnskabsloven.

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:

  • Anvende de centrale begreber, principper og metoder, som den eksterne årsrapport er opbygget af.

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:

  • De studerende skal have logiske og matematiske kompetencer, der gør det muligt for dem at gennemskue de sammenhænge, der er i et eksternt regnskab og arbejde med disse.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • Godkendelse af deltagelse i øvelser, seminarer eller lignende.

Prøver

Prøvens navnEksternt regnskab
Prøveform
Skriftlig
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelExternal accounting
ModulkodeBAEØK20177
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA
StudienævnStudienævn for Erhvervsøkonomi
InstitutAalborg University Business School
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet