Litteratur- og medieanalyse

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet omfatter:

  • tekstanalyse og tekstanalytiske metoder
  • grundtræk af de engelsksprogede landes litteraturhistorie
  • medieanalyse og medieanalytiske metoder
  • grundlæggende litteraturteori og litteraturvidenskabelige metoder.

Modulet omfatter følgende studieaktiviteter:

Kursusundervisning i kombination med opgaver og analyser af tekster. Porteføljearbejdet er integreret i modulets tilrettelæggelse.

Læringsmål

Viden

  • forskellige genrers og teksttypers karakteristika på et grundlæggende niveau
  • teksters periodicitet på et grundlæggende niveau
  • tekstanalytiske og medieanalytiske metoder på et grundlæggende niveau.

Færdigheder

  • tekstanalytiske metoder på et grundlæggende niveau og med særlig vægt på tema-, forløbs- og udsigelsesanalyse og analyse af retoriske virkemidler
  • medieanalytiske metoder på et grundlæggende niveau.

Kompetencer

  • at reflektere over, hvordan tekster fungerer kommunikativt og udsigelsesmæssigt
  • at reflektere over forholdet mellem tekster og deres kulturelle forankring.

Undervisningsform

Se § 17 i studieordningen.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnLitteratur- og medieanalyse
Prøveform
Skriftlig
En individuel portefølje af skriftlige arbejder udarbejdet i forbindelse med og forlængelse af kursusundervisning. Porteføljen bedømmes af eksaminator.

Kravene til indholdet og omfanget af en eksamensportefølje oplyses ved starten af undervisningen i modulet.
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelLiterary and Media Analysis
ModulkodeBAENG206
ModultypeKursus
Varighed2 semestre
SemesterEfterår og Forår
ECTS5
UndervisningssprogEngelsk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BA) i engelsk
StudienævnStudienævn for Dansk, Engelsk, Kulturforståelse og Anvendt Filosofi
InstitutInstitut for Kultur og Læring
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet