Erhvervsøkonomiske problemstillinger i praksis

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet består af, at den studerende i en gruppe udforsker erhvervsøkonomiske problemstillinger i praksis. Der udvælges selvstændigt en erhvervsøkonomisk problemstilling, udarbejdes et undersøgelsesdesign og udvælges relevante erhvervsøkonomiske teorier, som i praksis anvendes til at udarbejde en helhedsorienteret analyse af organisationen. Udvælgelse af problemstilling, undersøgelsesdesign og analyse relateres til relevante videnskabsteoretiske overvejelser.

Gruppen organiserer arbejdet med udarbejdelse af projektet selvstændigt og i samarbejde med en vejleder.

Læringsmål

Viden

Det er målet, at den studerende efter modulet har viden om:

  • teoretiske og praktiske fordele og ulemper ved at anvende forskellige teoretiske perspektiver til undersøgelse af en central erhvervsøkonomisk problemstilling i en konkret organisation.
  • teoretiske og praktiske fordele og ulemper ved at anvende forskellige metodiske perspektiver til undersøgelse af en central erhvervsøkonomisk problemstilling i en konkret organisation.

Færdigheder

Det er målet, at den studerende efter modulet har færdigheder i:

  • at identificere centrale erhvervsøkonomiske problemstillinger i en konkret organisation i samarbejde med eksterne parter.
  • at udvælge og anvende relevante teorier med henblik på at forstå og analysere en praktisk erhvervsøkonomisk problemstilling og på baggrund heraf argumentere for teoretisk forankrede løsningsforslag.
  • at kunne vurdere effekter af valgte strategier i forbindelse med at fremme individuelle og kollektive læreprocesser inden for en selvvalgt erhvervsøkonomisk problemstilling.

Kompetencer

Det er målet, at den studerende efter modulet har kompetencer til:

  • at designe metodiske tilgange til at undersøge centrale erhvervsøkonomiske problemstillinger, samt være i stand til at reflektere over, hvordan den valgte metodik påvirker analyser og resultater.
  • at kunne kommunikere, argumentere og reflektere på videnskabeligt grundlag over centrale erhvervsøkonomiske problemstillinger.
  • at proaktivt inddrage centrale interessenters perspektiv og viden i forbindelse med undersøgelsen af praksisnære og teoretiske problemstillinger i relation til en central erhvervsøkonomisk problemstilling og på den baggrund skabe rum for, at nye perspektiver kvalificerer de fremkomne løsningsforslag. 

Undervisningsform

For information se § 17.

Eksamen

Forudsætning for indstilling til prøven

  • Forudsætning for at deltage i eksamen er, at den studerende udover projektet har afleveret og fået godkendt skriftligt materiale gennem modulet.
  • Hvis den studerende ikke har opfyldt forudsætningen for deltagelse i den ordinære eksamen, så er det en forudsætning for at deltage i reeksamen, at den studerende har afleveret og fået godkendt et skriftligt produkt.

Prøver

Prøvens navnErhvervsøkonomiske problemstillinger i praksis
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Gruppeeksamen med makismalt seks studerende i hver gruppe. Den studerende kan også vælge at skrive projektet alene.
ECTS15
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelReal Time Business Economic Challenges
ModulkodeBAEØK202017
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS15
UndervisningssprogDansk og engelsk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BSc) i erhvervsøkonomi, HA
StudienævnStudienævn for Erhvervsøkonomi
InstitutAalborg University Business School
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet