Medievidenskab II (Medieteknologier og digitalisering)

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik


Modulet Medievidenskab II (Medieteknologier og digitalisering) omfatter kursusundervisning inden for fagområdet:

  • medievidenskab.

Læringsmål

Viden

  • kendskab til den nyere teknologihistories indflydelse på medieudvikling
  • om digitaliseringens indflydelse på medieproduktion, -distribution og/eller -reception
  • indsigt i medieteknologiens og digitaliseringens kultur- og samfundshistoriske virkning. 

Færdigheder

  • i at analysere digitaliserede/digitale medietyper og digitalt medierede udtryksformer
  • i at identificere konsekvenserne af medieteknologien og digitaliseringen for afsender- og modtagerforhold
  • i at analysere problemstillinger i relation til mediernes og samfundets digitalisering og medialisering.

Kompetencer

  • til at analysere og diskutere en medietekst i relation til dens teknologiske kontekst
  • til at kunne anvende medieteknologi og digitalisering som mediefaglig vinkel på medietekstanalyse
  • til at forholde sig kritisk ift. det digitaliserede samfund.

Undervisningsform

Se studieordningen § 17.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnMedievidenskab II (Medieteknologier og digitalisering)
Prøveform
Skriftlig
Prøven har form af en bunden 3-dages skriftlig hjemmeopgave. Hjemmeopgaven skal være på mindst 5 og højst 6 sider.
Opgaven bedømmes af eksaminator.
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelMedia Studies II (Media Technology and Digitization)
ModulkodeBADANSK2407
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BA) i dansk
StudienævnStudienævn for Dansk, Engelsk, Kulturforståelse og Anvendt Filosofi
InstitutInstitut for Kultur og Læring
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet