Medier og genrer

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet Medier og genrer omfatter kursusundervisning inden for fagområdet:

  • medier og genrer.

Læringsmål

Viden

  • kendskab til samspillet mellem medier og genrer i et historisk og teoretisk perspektiv 
  • viden om en eller flere centrale genrers grundlæggende virkemidler
  • forståelse for mediegenrer i skriftlige og/eller visuelle medier.

Færdigheder

  • evne til at analysere samspillet mellem genrer og medier
  • færdigheder i at forklare nye mediegenrers digitale kontekst 
  • færdigheder i at redegøre for grundlæggende genreteorier.

Kompetencer

  • kompetencer til at formidle genrevalgs betydning for mediers grundlæggende virkemidler
  • kompetence til at inddrage den digitale kontekst omkring en mediegenre
  • kompetencer til selvstændigt at kunne fortsætte egen faglige udvikling inden for fagområdet medier og genrer.

Undervisningsform

Se studieordningen § 17.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnMedier og genrer
Prøveform
Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Prøven består i tilfredsstillende aktiv deltagelse i kursusundervisningen, som her defineres ved mindst 80 % tilstedeværelse samt udarbejdelse af de af underviseren fastsatte skriftlige og/eller mundtlige aktiviteter som en del af kurset.

Reeksamen har form af en skriftlig hjemmeopgave, hvis emne aftales med en underviser. Opgavebesvarelsen må højst være på 9 sider.

Besvarelsen bedømmes af eksaminator.
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelMedia and Genres
ModulkodeBADANSK2218
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerBachelor (BA) i dansk
StudienævnStudienævn for Dansk, Engelsk, Kulturforståelse og Anvendt Filosofi
InstitutInstitut for Kultur og Læring
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet