Modulets indhold, forløb og pædagogik
Den studerende skal med baggrund i anvendelsen af den almene
juridiske metode og dansk og EU-retlig regulering af selskaber
blive i stand til selvstændigt og i team-sammenhæng at identificere
og analysere selskabsretlige problemstillinger og i tillæg hertil
at kunne udarbejde og formidle løsningsforslag i forhold til alment
forekommende selskabsretlige problemstillinger.
Selskabsretlige grundbegreber, EU-retlig forankring,
identifikation, retlig karakteristik af aktie- og anpartsselskaber,
stiftelse af kapitalselskaber, tegning, kapitalandele,
kreditorbeskyttelse, egne kapitalandele, udbytte, kapitalejerlån,
kapitaltab, generalforsamling, ledelse af selskabet, årsrapport,
erstatning, likvidation, fusion og koncerner, virksomhedsformerne
og valget mellem disse.
Læringsmål
Viden
- De hyppigst forekommende danske virksomheds-/selskabsformer og
væsentlige momenter for valget mellem dem, herunder fx, men ikke
udtømmende, spørgsmålet om deres juridiske grundlag og forholdet
til myndighederne, kapitalkrav og hæftelsesforhold,
beslutningsmåden indadtil, ophør, salg af virksomheden/selskabet og
evt. ændring af virksomheds-/selskabsform
- De centrale emner i dansk kapitalselskabsret, herunder fx, men
ikke udtømmende, den historiske udvikling i kapitalselskabsretten
og indflydelsen herpå fra EU-retten og i tilknytning hertil det
retlige grundlag for kapitalselskabsretten, oprettelse af
kapitalselskaber, tilførsel af kapital; kapitalafgang,
kapitalandelene, vedtægter, forretningsorden, ejeraftaler,
selskabsorganerne – sammensætning og opgaver, generalforsamlingen,
ledelsens interne forhold, ledelsens eksterne forhold, koncerner og
holdning, medarbejderne, selskabslovens regler om årsrapporten,
omstruktureringer af selskaber samt selskabers solvente ophør
- På overordnet niveau: viden om EU-rettens betydning for danske
selskabers grænseoverskridende aktiviteter
Færdigheder
- Identificere det retlige indhold af en selskabsretlig
problemstilling med tilknytning til de ovenfor under ”viden”
anførte temaer og beskrive denne i selskabsretlig terminologi,
herunder at analysere relevant faktum og jus
- Anvende selskabsrettens lovgivning korrekt
- Arbejde selvstændigt inden for rammerne af et team med en
selskabsretlig teoretisk og/eller praktiske problemstilling som
udgangspunkt og herved udvikle en model for også i andre
sammenhænge at kunne arbejde med andre, selskabsretlige
problemstillinger (eksemplaritet)
Kompetencer
- Anvende juridisk metode på selskabsretlige
problemstillinger
- Kvalificere og relatere juridiske problemstillinger i forhold
til selskabsrettens regler og principper
- Foretage analyser og begrundede valg af relevante
selskabsretlige løsningsmuligheder på teoretiske og/eller praktiske
selskabsretlige problemstillinger, herunder under hensyntagen til
konsekvenserne af den eller de valgte modeller samt under
hensyntagen til den praktiske implementering af de valgte
løsninger
- Evaluere metoder i forbindelse med egen tilegnelse af
selskabsretlige kompetencer og løsning af selskabsretlige
problemstillinger
Undervisningsform
- Fysiske forelæsninger
- E-forelæsninger
- Cases og opgaver
- Gruppearbejde i forbindelse med udarbejdelse af
rådgivningsnotat/responsum og i tilknytning hertil tilbud om 1 gang
klyngevejledning.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Den studerende skal sammen med sit team aflevere
rådgivningsnotat/responsum inden for den fastsatte
tidsfrist
Prøver
Prøvens navn | Selskabsret |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
20 minutter pr. studerende x antal i gruppen.
Den studerende fremlægger sammen med sit team (gruppeeksamen)
teamets rådgivningsnotat/responsum. Der kan i forbindelse med
eksaminationen stilles spørgsmål med tilknytning til hele fagets
pensum. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Selve rådgivningsnotatet/responsum.
Der må medbringes et ark papir med stikord i punktform til at
understøtte et frit mundtligt oplæg. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |