I modulet fokuseres indledningsvis på at generalisere den klassiske spilteori, som de studerende har stiftet bekendtskab med på tidligere semestre. Koncepter, modeller og værktøjer, som de studerende kender fra tidligere, vil blive udvidet systematisk med alle detaljer. Dette inkluderer sekventielle og simultane spil, oligopoler, auktioner og til dels design af incitamentsmekanismer. Vi bevæger os derefter dybere ned i klassiske spilteori ved at tillade asymmetrisk information og usikkerhed, samt udvikle mere avancerede ligevægtsbegreber end de gængse Nash-ligevægt og ligevægt i dominerende strategier. Vi vil også bevæge os ud i alternativer til den klassiske spilteori; først og fremmest evolutionær spilteori.
Gennem hele kurset vil der være fokus på opgaver og eksempler, der demonstrerer anvendeligheden af spilteori.
Modulets formål er at udvide forståelsen af situationer af strategisk interaktion for derved at kunne forstå økonomiske agenters handlinger i situationer af strategisk interaktion, foreslå hvordan man skal reagere i forskellige situationer af strategiske interaktioner, samt gennemskue situationer af strategiske interaktioner således at man kan påvirke dem og ændre udfaldet.
Det er målet, at den studerende efter modulet har viden om:
Det er målet, at den studerende efter modulet har færdigheder i:
Det er målet, at den studerende efter modulet har kompetencer til:
For nærmere information se §17.
Prøvens navn | Spilteori |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Game Theory |
Modulkode | BAØKO202323 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Bachelor (BSc) i økonomi |
Studienævn | Studienævn for Økonomi (cand.oecon.) |
Institut | Aalborg University Business School |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |