Modulets indhold, forløb og pædagogik
Mål:
- At understøtte det problemorienterede projektarbejde med
særligt henblik på at udvikle den studerendes evner til at
dokumentere, begrunde og afgrænse en problemformulering, samt i at
kunne gennemføre en samfundsøkonomisk analyse, og herunder forholde
sig til valg af teori, projektmetode og økonomisk metode.
- At give den studerende færdigheder i at indsamle og fremstille
økonomiske data, samt kritisk kunne læse, forstå og analysere
statistik på et grundlæggende niveau ved brug af relevant
software.
- At give den studerende redskaber til at søge faglitteratur, og
evne til at fremstille referencer og litteraturliste korrekt ved
brug af relevant software.
- At give den studerende redskaber til at forbedre egen læring
individuelt og i samarbejde med andre
Modulet indeholder en række redskabsfag: Data og Dokumentation,
Praktisk Statistik, Metode og Projektstyring, der alle har til
formål at understøtte det problemorienterede projektarbejde. Data
og Dokumentation introducerer til søgning efter økonomiske data og
økonomisk litteratur, samt kritisk og korrekt brug af tabeller og
grafer hhv. referencer og litteraturlister. Praktisk Statistik
introducerer grundlæggende statistisk forståelse af brug af data,
og evne til kritisk at kunne læse og forstå statistik for brug
heraf i projektrapporter. Metode introducerer til PBL med
problemformulering og metode. Der udvikles en forståelse for
dokumentation, begrundelse og afgrænsning af en problemformulering,
forståelse for projektmetode og et grundlæggende kendskab til
økonomisk metode som underlag for den analyse, der skal gennemføres
i P1-projektarbejdet. Projektstyring skal give den studerende
redskaber til at styre et projektarbejde, og i at indgå i et
forpligtende samarbejde i en gruppe. Modul 5 afsluttes med et
projektarbejde, der tager udgangspunkt i en allerede formuleret
problemstilling med her til hørende metode indenfor temaet Dansk
økonomi i internationalt perspektiv.
Læringsmål
Viden
- karakterisere Aalborgmodellen for PBL
- identificere centrale videnskabelige problemstillinger inden
for det fagøkonomiske felt
- genkende en god problemformulering
- reflektere over brug af forskellige
problemformuleringstyper
- reflektere over begreberne teori, empiri, metode og
analyse
- skelne mellem projektmetode og økonomisk metode
- skelne mellem videnskabelig argumentation og normative
udsagn
- forklare, hvordan man i et projektarbejde kan opbygge en
sammenhængende argumentation fra problemformulering til
konklusion
- karakterisere en god projektrapport
- reflektere over brug af beskrivende statistik i det
problemorienterede projektarbejde
- redegøre for erfaring med PBL i gruppearbejde
- beskrive forskellige studietekniske muligheder
- identificere læringsstile og processer, der motiverer egen
læring både individuelt og i gruppesammenhæng
Færdigheder
- søge og finde relevante økonomiske data og faglitteratur
- anvende statistisk materiale i problemorienteret
projektarbejde
- foretage simple beregninger af gennemsnit og indeks
- fremstille tabeller og grafer korrekt ved brug af relevant
software
- forholde sig kritisk til statistisk materiale med flere
variable herunder vurdering af sammenhæng
- udarbejde noteapparat og litteraturliste korrekt
- udarbejde en økonomisk analyse korrekt med afsæt i en given
problemformulering og – metode
- styre et projektarbejde på et grundlæggende niveau
- formidle en projektrapport
- anvende studieteknik til at tilrettelægge sit studium
hensigtsmæssigt
Kompetencer
- håndtere komplekse situationer i studiesammenhæng
- selvstændigt indgå i gruppesamarbejde med en økonomfaglig
tilgang
- identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i
kurser og projektarbejde
- foretage vurderinger og træffe valg i en kompleks
sammenhæng
- argumentere på et videnskabeligt grundlag
Undervisningsform
For nærmere information se § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | PBL og projektarbejde |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig gruppeeksamen på baggrund af projekt og med intern censur.
Gruppeeksamen.
1 = 30 min.
2 = 45 min.
3 = 60 min. osv |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |