Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal have viden om relevante planlægningsteorier og deres
styrker og svagheder
- Skal have grundlæggende viden om og forståelse for teorier om
drivkrafter, tendenser, principper og udfordringer inden for
byernes udvikling, herunder i særlig grad transportens bidrag
hertil og en forståelse for mobilitetens sammenhæng og komplekse
rolle i samfundsudviklingen
- Skal have viden om og forståelse for de planlægningsmetoder,
der knytter sig til byernes og mobilitetens udvikling, herunder
både den fysiske planlægning og plansystemet
- Skal have viden om bæredygtig udvikling som udfordring for
byernes og mobilitetens planlægning
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne læse og forstå kommunale planer inden for fysisk
planlægning og mobilitetsplanlægning
- Skal kunne identificere, analysere og vurdere planernes mål og
virkemidler – også i forhold til nationale og regionale mål
- Skal kunne identificere, anvende og vurdere planlægningsmæssige
virkemidler inden for både fysisk planlægning og
plansystemet, byplanlægning og mobilitetsplanlægning i forhold
til konkrete byudviklingsudfordringer, herunder mulighederne og
begrænsninger ved plansystemets virkemidler i forhold til
trafikplanlægning
- Skal kunne identificere brugen af relevante planlægningsteorier
i konkrete cases
- Skal i behandlingen af både byudviklings- og
planlægningsmæssige udfordringer særligt kunne identificere og
anvende metoder og analyser med fokus på fysiske og funktionelle
aspekter såsom arealanvendelse, bebyggelse, infrastruktur og
miljø
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne håndtere og skabe overblik over relevante metoder og
analyser til brug for behandling og bearbejdning af komplekse
byudviklings-, transport- og mobilitetsmæssige udfordringer
- Skal selvstændigt kunne kombinere forskellige fagfelter omkring
byudvikling, transport og mobilitet
- Skal kunne identificere og strukturere behovet for viden og
egen læring i forbindelse med planlægning af byers, transportens og
mobilitetens udvikling
Undervisningsform
Studiekredse, workshops, og præsentationsseminarer, eventuelt
suppleret med forelæsninger, ekskursioner m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Planlægning i byer |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve. Prøveformen fastsættes
ved semesterstart. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |