Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden, der opnås i modulerne
Trafikplanlægning, Trafikteknik og Planlægning i byer.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal have viden om den konkrete bys vej- og
trafikplangrundlag
- Skal kunne forstå de faktorer, der har betydning for trafikkens
sammensætning, omfang og udvikling i den konkrete by
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne planlægge, indsamle og analysere relevante data og
informationer vedrørende trafikkens omfang, sammensætning og
afvikling
- Skal kunne gennemføre trafikanalyser på grundlag af egne
registreringer og tællinger samt foreliggende trafikdata
- Skal kunne analysere trafikkens konsekvenser for nærmiljø og
for sikkerhed
- Skal kunne udforme relevante vej- og stinetplaner til løsning
af dokumenterede trafikale og trafikbetingede
problemstillinger
- Skal kunne identificere lokale trafikale og trafikskabte
problemstillinger, opstille konkrete løsningsforslag samt kunne
vurdere løsningsforslagenes egnethed og afledte konsekvenser
- Skal kunne anvende GIS- og IT-baserede værktøjer i
kortlægningen, analysen og løsningen af trafikale og trafikskabte
problemstillinger
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne reflektere over styrker og svagheder i en trafikplan
samt over svagheder i planens grundlag og forudsætninger
- Skal kunne reflektere over de anvendte metoders styrker og
svagheder og potentielle forbedringsmuligheder for metoderne
- Skal kunne kommunikere trafikale og trafikskabte
problemstillinger samt forslag til deres løsning, herunder også
problemstillinger der rummer modstridende interesser
- Skal kunne reflektere over, hvilke af FN’s Verdensmål de
opstillede løsninger virker for og hvordan
Læringsmål for problembaseret læring
- Skal kunne anvende problemløsning
- Skal kunne anvende problemidentifikation
- Skal kunne anvende målsætninger (samarbejdsaftale)
- Skal kunne anvende kontekstinddragelse (brugerinddragelse)
- Skal kunne analysere gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal have viden om procesanalyse
- Skal kunne anvende problemformulering
- Skal kunne vurdere møder/planlægning af møder
- Skal kunne analysere tidsplanlægning
- Skal kunne anvende problemanalyse
- Skal kunne analysere personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne vurdere problemløsning
- Skal kunne anvende projektledelse
- Skal kunne anvende konsekvensvurdering
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Trafikken og dens konsekvenser |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |