Studerende, der har gennemført modulet:
Studerende, der har gennemført modulet:
Studerende, der har gennemført modulet:
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger, workshops, præsentationsseminarer, feltarbejde, laboratorieforsøg m.m.
Bachelorprojektet i vand og miljø skal have hovedvægten på ét af tre nedenstående hovedområder og inddrage aspekter af ét eller begge de to andre områder. Hvilket hovedområde der vælges, samt hvilke dele af de andre hovedområder, der inddrages, defineres af de studerende i samarbejde med vejleder(e). Opdelingen skal fremgå af projektets forord eller lignende.
1. Afledning af regn- og spildevand fra byer
I projektet gennemføres analyse af et eksisterende afløbssystems
funktionalitet under belastning, f.eks. under tør- og/eller
regnvejrsforhold. Analysen gennemføres under hensyntagen til
gældende praksis, lovgivning og i forhold til fremtidig belastning.
Der anvendes numeriske simuleringsværktøjer samt foretages
feltmålinger og/eller laboratorieforsøg i det omfang, det er
nødvendigt for projektets gennemførsel.
2. Kemiske og biologiske processer i spilde- og/eller
regnvandssystemer
I projektet fokuseres på en procesteknisk problemstilling relateret
til afledning af spildevand fra urbane områder. Den procestekniske
problemstilling analyseres under hensyntagen til relevante
hydrauliske fænomener. Projektet er bygget op om en eller flere af
følgende metoder: Analyse af et eksisterende afløbssystems
funktion; Eksperimentelle undersøgelser af metoder til reduktion af
stofbelastningen fra afløbssystemer under regn, Laboratorie- eller
feltundersøgelser af biologiske, kemiske eller fysiske processer i
afløbssystemer. Projektarbejdet skal kombinere felt- og/eller
laboratorieforsøg med en konceptuel forståelse, f.eks. ved
udvikling eller anvendelse af numeriske modeller.
3. Spildevandsrensning
Projektet fokuseres på et teknisk aspekt af rensning af kommunalt
eller industrielt spildevand. Projektet benytter en eller flere af
følgende metoder: Eksperimentelle undersøgelser på eksisterende
renseanlæg; Laboratorieundersøgelser af biologiske, kemiske eller
fysiske processer; Modellering af eksisterende renseanlæg eller af
individuelle biologiske, kemiske eller fysiske processer. Der
redegøres endvidere for de relevante renseteknologiske teorier, det
være sig af biologisk, kemisk eller fysisk karakter.
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers studieindsats.
Prøvens navn | Bachelorprojekt: Vand og miljø (Afledning og behandling af regn- og spildevand) |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og projektrapport.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk.* Hvis projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk.** Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr. studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet. * Eller et andet et fremmedsprog (fransk, spansk eller tysk) efter studienævnets godkendelse ** Studienævnet kan dispensere herfra |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | BSc Project: Water and Environment (Urban Drainage and Waste Water Treatment) |
Modulkode | B-VM-B6-8 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Byggeri, By og Miljø |
Institut | Institut for Byggeri, By og Miljø |
Fakultet | Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet |