Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Kurset bygger på viden opnået gennem kursusmodulet Afløbsteknik og
hydraulik samt viden der opnås gennem kursusmodulerne i hydrologi
og vandbehandling og distribution
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne beskrive vandets kredsløb i naturen, herunder
grundlæggende geologiske forhold og hydrologiske processer, der er
relevante for dannelse af overfladevand og grundvand
- Skal kunne beskrive grundlæggende sammenhænge mellem geologi,
grundvandskemi og råvandskvalitet
- Skal kunne beskrive principperne bag indvinding af vand til
drikkevandsformål samt vanding
- Skal kunne redegøre for fysiske, kemiske og biologiske
(herunder sundhedsmæssige) faktorer i forbindelse med
vandbehandling og distribution
- Skal kunne beskrive grundlæggende principper og modellering af
etablering og drift af vandværker og ledningsnet
- Skal kunne redegøre for, hvordan forvaltning og regulering af
grundvandsressourcen foregår i Danmark, herunder hvilke
virkemidler, der benyttes i den tilhørende fysiske
planlægning
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne gennemføre et selvstændigt eksperimentelt eller
teoretisk projekt med udgangspunkt i problemstillinger inden for
vandindvinding, vandbehandling eller distribution af
drikkevand
- Skal kunne formidle projektets teoretiske grundlag og
resultater skriftlig og mundtligt
- Skal kunne udarbejde indsatsplaner samt kunne konsekvensvurdere
vandindvindingens påvirkninger af det åbne lands øvrige
ressourcer
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne håndtere miljømæssige og tekniske problemstillinger
i forbindelse med vandindvinding, vandbehandling og distribution af
drikkevand
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemløsning
- Skal kunne analysere gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal kunne forstå og forklare hvad procesanalyse er
- Skal have viden om personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne anvende projektledelse
- Skal kunne forstå og forklare hvad konsekvensvurdering
er
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Vandforsyning |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |