Formål
Modulet introducerer viden og teori om hvordan man kan diskutere og vurdere investering i universelt design og tilgængelighed i et samfundsøkonomisk og værdibaseret perspektiv.
Modulet præsenterer forskellige teoretiske begreber relateret til værdiforståelse, herunder begreber der tager afsæt i fx økonomisk, social og etisk værdiforståelse. Det økonomiske rationale undersøges og sættes i relation til andre investeringspotentialer relateret til at skabe universelt design og tilgængelighed.
Modulet introducerer forskellige teoretiske metoder for at analysere, beregne og italesætte økonomiske og værdibaserede udgifter og indtægter ved at investere i universelt design og tilgængelighed. Det undersøges derfor også hvordan investering og værdi ifm. universelt design og tilgængelighed kan indgå i større generelle virksomheds- eller samfundsdagsordener, så som adgang til arbejdsmarkedet, den inkluderende folkeskole, retten til ligebehandling og den sociale bæredygtighed.
Parallelt undersøges de etiske aspekter af værdibegrebet med de økonomiske og sociale. Modulet undersøger de etiske dilemmaer og svære prioriteringer, der kan opstå, når flere forskellige brugerbehov skal tilgodeses og nogle gange kommer i konflikt med hinanden. De studerende diskuterer, hvad det betyder for designløsninger, værdiskabelse, økonomiske investeringer, kommunikation og formidling. Desuden undersøges det hvordan investering og etik er forbundet, herunder hvordan brugere og målgrupper kan italesættes og beregnes, og hvordan investering og udbytte kan defineres.
Undervisningen introducerer relevante incitamentsprogrammer, og de studerende introduceres til forskellige analysemetoder, der kan anvendes til analyse af udviklingspotentialet i egen praksis ift. kommunikation, beregninger og værdiforståelse.
Investerings- og værdibegreberne undersøges også i forhold til begrebsforskelle i hhv. universelt design og tilgængelighed, og diskuteres konkret med afsæt i eksempler fra praksis. Der diskuteres projekter i en bred skalaforståelse, herunder også bygningsdetaljer, hele byggerier og offentlige byrum/uderum.
Indhold
Modulet giver indblik i:
Opgavetema
Analyse af investeringsstrategi og -potentiale belyst fra forskellige aktørers udgangspunkt. Opgaven løses med udgangspunkt i både teori og case og relateres til egen praksis.
Studerende, der gennemfører modulet:
Studerende, der gennemfører modulet:
Studerende, der gennemfører modulet:
Forelæsninger, plenumundervisning, workshops, casestudier, skriftlig opgaveløsning og selvstudie.
Kursusmodulets omfang er 10 ECTS svarende til 300 timers studieindsats.
Prøvens navn | Universelt design: Investering og værdi |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
De studerende skal sideløbende med undervisning og selvstudie,
skrive et PBL-projekt. Projektet skal skrives gruppevis.
Prøveformen er mundtlig gruppeeksamination på baggrund af en
skriftlig projektrapport. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Universal Design: Investment and Value |
Modulkode | B-UDT-M3-2 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København |
Modulansvarlig | |
Censornorm | A |
Uddannelsesejer | Master i inkluderende arkitektur |
Studienævn | Studienævn for Byggeri, By og Miljø |
Institut | Institut for Byggeri, By og Miljø |
Fakultet | Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet |