Modulets indhold, forløb og pædagogik
At give den studerende en introduktion til de matematiske
begreber og værktøjer der er væsentlige i forhold til at arbejde
med udvikling af medieteknologiske produkter.
Læringsmål
Viden
Studerende, som gennemfører modulet, vil opnå:
- Forståelse af trigonometriske funktioner
- Forståelse af logaritmiske og eksponentielle funktioner
- Forståelse af differentiering og integration af funktioner af
en variabel, inklusiv numeriske metoder
- Forståelse af vektorer og grundlæggende vektoroperationer,
prikprodukt og krydsprodukt
- Forståelse af grundlæggende geometri i 2 og 3 dimensioner:
punkter, afstande, linier, planer, kugler og deres skæringer
- Forståelse af parametriske kurver: position, hastighed og
acceleration
- Forståelse af matricer, grundlæggende matrix-operationer og
lineære transformationer
- Forståelse af lineære ligningssystemer
- Forståelse af matrixinvertering
- Forståelse af relevansen og anvendelsen af matematiske modeller
til forståelse og analyse af systemer og fænomener
Færdigheder
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Anvende grundlæggende algebraiske beregninger
- Anvende trigonometriske, logaritmiske og eksponentielle
funktioner
- Anvende differentiation på funktioner af en variabel
- Anvende integrering på funktioner af en variabel
- Anvende vektorer, vektoroperationer, matricer og
matrixoperationer til beregninger
- Anvende ligninger for linjer, kugler og planer til at beregne
skæringer og finde afstande
- Anvende differentiering og integrering på vektorfunktioner
- Anvende metoder til at bestemme om lineære ligningssystemer har
løsninger og finde disse
- Anvende metoder til at bestemme om en lille kvadratisk matrice
kan inverteres og bestemme dens inverse
Kompetencer
Studerende, som gennemfører modulet, vil være i stand til
at:
- Anvende grundlæggende matematiske redskaber i særdeleshed
lineær algebra til at modellere og analysere systemer og fænomener
i forbindelse med udviklingen af medieteknologiske
produkter
Undervisningsform
Se oversigt over undervisningsformer under §17.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende
til 150 timers studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Matematik til multimedie-applikationer |
Prøveform | Mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Uden hjælpemidler
Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/modulbeskrivelse |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |