Indhold:
Med udgangspunkt i en forståelse af forandringsprogrammer og udviklingsdynamikker i et historisk perspektiv, arbejdes der på kurset ”Institutionel innovation” med en institutionel og transitionsteoretisk forståelse for konkrete betingelser for forandring af og teknologisk innovation i byggeriet.
Til dette formål præsenteres teorier og cases som sætter de studerende i stand til at forstå og reflektere over, hvordan det tekniske og juridiske regelkompleks, der udgør de institutionelle rammer for byggeriets organisering, strukturerer handlingsrum for innovation i praksis, herunder:
De studerende skal tilegne sig kompetencer til at vurdere sociale, tekniske og strukturelle muligheder og barrierer for udvikling, og være i stand til at kunne relatere disse forskellige elementer i et samlet socio-teknisk hele. Standarder og klassifikationssystemer er en integreret del af al teknologi ved at de fungerer som spilleregler for forskellige markeder, hvor de er en del af reguleringen af produkter og processer. De studerende skal derfor forstå standardiseringsprocesser og betydningen af standarder som del af forandringsprogrammer. Der lægges især vægt på, at de studerende kan redegøre for implikationerne af de foreslåede løsningsmodeller i et sektorielt perspektiv.
Formål:
Det er kursets mål at give de studerende teorier om og kompetencer til at formulere og vurdere innovations- og udviklingsprocesser i en systemisk sammenhæng, herunder kritisk at kunne forholde sig til systemiske problemstillinger i forbindelse med implementering af teknologisk innovation i byggeriet.
Begrundelse:
Innovation indbefatter udviklingen af en ny ide og dens realisering i praksis, hvad enten der er tale om processer, produkter eller serviceydelser. Innovationsteorien er et bredt felt, der omfatter og skelner mellem mange forskellige forståelser for, hvad der konstituerer en innovation og hvordan en innovationsproces forløber. I kursuset anlægges et institutionelt og transitionsteoretisk perspektiv på innovation og innovationsprocesser i byggeriet, der i særdeleshed betoner betydningen af den socio-tekniske kontekst for teknologi-implementering og innovation i byggeriet. For at implementere nye teknologiske tiltag og kunne handle som leder indenfor byggeriet, er det således af afgørende betydning at have viden om:
Forelæsninger, klasseundervisning, cases og opgaver.
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers studieindsats.
Prøvens navn | Institutionel innovation og entreprenørskab |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve. Prøveformen fastsættes
ved semesterstart. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Institutional Innovation and Entrepreneurship |
Modulkode | B-LIB-K3-17 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.tech. i ledelse og informatik i byggeriet |
Studienævn | Studienævn for Byggeri, By og Miljø |
Institut | Institut for Byggeri, By og Miljø |
Fakultet | Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet |