Indhold:
Med udgangspunkt i byggeriets særlige behov for at kunne lede og koordinere samarbejde mellem mange forskellige fag og professioner skal de studerende diskutere styrker og svagheder ved de projektledelsesmodeller der anvendes i byggeriet, og sætte ledelsesopgaverne i relation til varetagelse af forskellige politiske og samfundsmæssige målsætninger. Projekttemaet har således fokus på at byggeprocessen er opdelt mellem forskellige enheder og forretningsorganiseringer, der varetager forskellige opgaver i det samlede byggeprojekt, og hvor relationer mellem de forskellige aktører, aktiviteter og faser i byggeprocessen har indflydelse på den samlede opgave. Relationer mellem (data) information og viden er et centralt tema i semestret, idet byggeriets teknologier er indskrevet i konkrete faglige praksis.
De studerendes projekter skal således behandle spændingen mellem - på den ene side - fordring om samarbejde og koordinering, og - på den anden side – den lokale kultur, viden og faglige praksis. De studerende skal således både have blik for hvordan viden, data og information anvendes, produceres, aktiveres, og praktiseres lokalt i en distribueret opgave, og på hvordan data og information kommunikeres og udveksles mellem forskellige enheder for at løse en samlet opgave.
Formål:
Projektenheden har til formål at opbygge forståelse for byggeprojekter som komplekse videnssystemer gennem analyse af samarbejde og koordinering på tværs af mange forskellige fag og professioner. Projektenheden skal understøtte udviklingen af analytiske forståelser og kompetencer til at kunne analysere på hvilke måder tekniske systemer og artefakter har indflydelse på produktion af viden (data og information) i en given enhed, hvilken viden der formidles, og hvordan denne tilegnes og fortolkes af andre enheder der er part i den samlede opgave. Endvidere skal projektenheden give de studerende et blik for hvordan teknologier har effekter på enhedernes dispositioner og tolkninger med henblik på at udbedre informations- og meningstab, og udvikle nye måder at formidle viden således der kan bygges bro mellem projekter, mellem faser og/eller mellem byggeprocessens parter.
Begrundelse:
At viden er ´distribueret´ henviser til, at den viden der er nødvendig for at løse en opgave er fordelt på forskellige enheder der er adskilt geografisk, økonomisk, interesse- eller tidsmæssigt, og som nødvendigvis må etablere et samarbejde – dvs. udveksle information og koordinere - for at løse den samlede opgave. Det er karakteristisk for byggeprojekter, at den viden der er behov for til løsningen af opgaven er indskrevet i forskellige sociale enheders faglige og kulturelle praksisser, og under indflydelse af uensartede interesser, kulturer, ressourcer, positioner, og handlemuligheder. Projekter under temaet ’distribuerede videnssystemer’ skal omhandle problemstillinger der skabes af fordringer om udveksling af data, information og viden mellem forskellige enheder.
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
Vejledning af projektarbejde.
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers studieindsats.
Prøvens navn | Distribueret viden i byggeriet |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Distributed Knowledge in Construction |
Modulkode | B-LIB-K2-9 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København |
Modulansvarlig | |
Censornorm | B |
Uddannelsesejer | Cand.tech. i ledelse og informatik i byggeriet |
Studienævn | Studienævn for Byggeri, By og Miljø |
Institut | Institut for Byggeri, By og Miljø |
Fakultet | Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet |