Indhold:
De studerende skal gennem kurset gennemføre en struktureret analyse på en til formålet udviklet case og gennemgå:
Formål:
Efter kurset skal den studerende kunne dokumentere grundlæggende viden om koncepter, teknikker og metoder til at gennemføre en struktureret analyse af IKT processer. Ligeledes skal den studerende kunne skelne skarpt mellem logiske og fysiske modeller. Den studerende skal kunne gennemføre en struktureret proces på en fremlagt problemstilling.
Begrundelse:
IKT er siden 1980’erne blevet indført i byggeriet på baggrund af et spinkelt analytisk grundlag og få overvejelser over om de anskaffede systemer løser et faktisk behov. Udover de administrative kontorsystemer, blev de første CAD systemer introduceret i arkitektbranchen, med bl.a. det erklærede formål at sikre større præcision i tegningsmaterialet, og med den sideeffekt at tegningsarbejdet ville kunne gennemføres hurtigere. Først langt senere blev spørgsmålet om nødvendigheden i den opnåede præcision rejst, bl.a. på baggrund af at den digitale tegning alligevel blev printet i fx 1:100. Den forbedrede arbejdsgang kunne der ligeledes rejses spørgsmål ved, idet præcisionen og selve mediets håndtering af data, forårsagede en stadig stigning af data mængden. Denne type af problemer er stadig gældende i byggeriets argumentation for implementeringsstrategier.
Forelæsninger, opgaveløsninger i grupper og individuelt, laboratorieøvelser.
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers studieindsats.
Prøvens navn | Struktureret IKT-analyse |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve. Prøveformen fastsættes
ved semesterstart. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Structured ICT-analysis |
Modulkode | B-LIB-K2-6 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København |
Modulansvarlig |
Uddannelsesejer | Cand.tech. i ledelse og informatik i byggeriet |
Studienævn | Studienævn for Byggeri, By og Miljø |
Institut | Institut for Byggeri, By og Miljø |
Fakultet | Det Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet |