Organisation, information og arbejde

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Indhold: 

Kurset præsenterer teorier om teknologiske og videnmæssige relationer mellem sociale grupper i organisationer, om automatisering og arbejdsprocesser, og socio-tekniske analytiske modeller, og præsenterer metoder til analyse af socio-tekniske relationer. Kurset omfatter følgende emner:

  • Grundlæggende socio-teknisk teori om redskaber og teknologiers indflydelse på opgaver, arbejde og aktiviteter, og videnskabelig arbejdsmåder i teknologianalysen.
  • Aktivitetsteori, organisationsteori, teknologisociologi, arbejdssociolog, og informationsteori.
  • Analytiske modeller og tilgange til undersøgelser af implementering af informationsteknologi i organisationer, og organisationers anvendelse og tilegnelse af teknologi
  • Introduktion til kvalitative interview som metode til at undersøge samspil mellem organisation, information og arbejde 

Formål:

Målet er at opbygge en teoretisk forståelse af relationer mellem informationsteknologi og arbejdsopgaver og -processer i byggeorganisationer, for at skabe grundlag for analyser af digitaliseringens betydning for byggeriet. Kurset har fokus på hvordan informationsteknologier påvirker arbejdsopgaver og arbejdsprocesser i byggeriet og hvordan forskelle i professionel praksis, opgaver og interesser, påvirker parternes meningstilskrivning og anvendelse af informationsteknologi.

Begrundelse: 

Byggeprocesser som er karakteriseret af stor kompleksitet, og udpræget arbejdsdeling både mellem organisationer og indenfor de enkelte organisationer. Derfor har aktører i et byggeprojekt forskellige behov og synspunker på format, tidlighed,og adgang til data og information, ligesom informationsteknologier påvirker arbejdsprocesserne i byggeriet forskelligt. Da effekterne af IKT på opgaveløsning og vidensproduktionen i byggeprojektet er forskellig, er kravene til projektorganisationen differentieret og ofte modsætningsfyldte. Kurset udvikler teoretisk forståelse af hvordan IKT påvirker arbejdsfunktioner og -opgaver i byggeriet og af hvordan arbejdsdeling og organisering af byggeprocesser påvirker implementering og håndtering af IKT. 

Læringsmål

Viden

  • Have grundlæggende teoretisk baseret viden om den gensidige påvirkning af teknologi og arbejdsprocesser, og kendskab til typiske problemstillinger i forbindelse med organisering af arbejdsprocesser og anvendelse af teknologi i organisationer 
  • Kunne redegøre for teorier der kan anvendes til analyse af informationsteknologiens rolle i organisationer, og for udvikling af viden og kompetence i relation til informationsteknologi
  • Have viden om socio-tekniske teorier, og om analysemodeller der kan anvendes til undersøgelse af byggeorganisationers anvendelse og produktion af information, med blik på differentieringen i tilegnelse, anvendelse og effektivitet i teknologianvendelsen. 

Færdigheder

  • Skal kunne planlægge og gennemføre analyser af samspillet mellem organisation, information, og arbejde i byggeorganisationer/byggeprojekter
  • Skal kunne anvende relevante socio-tekniske teorier og begreber til analyse af digitalisede arbejdsprocesser og aktiviteter i konkrete byggeorganisationer/-projekter
  • Skal kunne analysere relationer mellem personer og grupper i en organisation, med blik for forskelle i mål, funktion, magt, viden, interesser og motiver 

Kompetencer

  • Skal kunne diskutere og udvælge relevante teorier/metoder til analyse af et konkret problem omhandlende information og arbejdsopgaver i byggeriet
  • Demonstrere forståelse for socio-tekniske problemstillinger i relation til byggeorganisationers implementering og anvendelse af digitale teknologier
  • Gøre rede for betydningen af sociale forhold, viden og kompetencer og organisering for effektiviteten af teknologianvendelse hos forskellige grupper i byggeriet 

Undervisningsform

Forelæsninger, studiekredse og workshops

Omfang og forventet arbejdsindsats

Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers studieindsats. 

Eksamen

Prøver

Prøvens navnOrganisation, information og arbejde
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve. Prøveformen fastsættes ved semesterstart.
ECTS5
Tilladte hjælpemidlerDer henvises til den pågældende semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle.
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelOrganization, Information and Work
ModulkodeB-LIB-K1-6
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus København
Modulansvarlig

Organisation

UddannelsesejerCand.tech. i ledelse og informatik i byggeriet
StudienævnStudienævn for Byggeri, By og Miljø
InstitutInstitut for Byggeri, By og Miljø
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet