Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, skal erhverve viden inden
for:
- Forekomst og udnyttelse af biologiske og geologiske ressourcer,
samt konflikter omkring landareal som begrænsende ressource.
- Forekomst og udnyttelse af vandressourcer, herunder havet,
ferskvand og grundvand både til energiudvinding, produktionsforbrug
eller drikkevandsressource.
- Forskellige energiressourcer og væsentlige energistrømme, med
fokus på vedvarende energikilder.
- Viden om økosystemer, ecosystem services, økologisk footprint
ved anvendelse og udnyttelse af naturressourcer.
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet skal kunne:
- Forstå sammenhængen imellem ressourcetype, udnyttelsesform og
bæredygtighed.
- Identificere forskellige energiressourcer og deres
udnyttelsespotentiale og begrænsninger.
- Identificere og analysere menneskelig påvirkning på
miljøet.
- Reflektere over global virkning af menneskelige
aktiviteter.
- Reflektere over prioriteterne ved udforskning af forskellige
naturressourcer i forskellige samfund.
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet:
- Kan diskutere og analysere menneskets indflydelse på de globale
naturressourcer.
- Kan analysere begrænsninger eller forudsætninger for en
bæredygtig udnyttelse af naturressourcer samt handlingsbehov i
forhold til forvaltningen.
- Kan analysere påvirkningen af produktioners cyklus på
naturressourcerne.
KOMPETENCEMÅL GÆLDENDE FOR STUDERENDE DER LÆSER PÅ
KANDIDATNIVEAU, MEN FØLGER UNDERVISNING PÅ BACHELORNIVEAU:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Forelæsninger, øvelser & workshops
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Naturressourcer |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |