Globalisering og udvikling

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

Studerende, der gennemfører modulet, skal erhverve viden inden for:

  • Naturressourcer og deres rolle i det moderne samfund
  • Udvalgte humane- og naturressourcers betydning for udvikling i et globalt perspektiv 
  • Globaliseringens betydning for samfundets/menneskets valgmuligheder i forhold til udvikling samt konsekvenser i forskellige dele af verden
  • Relevante geografiske analysemetoder til analyse af globaliseringens konsekvenser 

Færdigheder

Studerende, der gennemfører modulet, skal:

  • Kunne analysere problemstillingen ud fra en syntesegeografisk synsvinkel.
  • Kunne analysere geografiske problemstillinger ved selvstændig indsamling af data og vurdere kvaliteten og pålideligheden af de indsamlede data. 
  • Reflektere kritisk over de valgte teorier, metoder og analysetilgange.
  • Reflektere kritisk over projektarbejdets resultater. 
  • Strukturere og formidle projektarbejdets faglige grundlag og resultater. 

Kompetencer

Studerende, der gennemfører modulet, skal:

  • Få forståelse for, hvordan globaliseringen påvirker brugen af naturressourcer
  • Anvende og kritisk reflektere over geografiske teorier og metoder i relation til geografiske problemstillinger omhandlende interaktioner mellem samfund, ressourcer og miljø på globalt plan 
  • Tilrettelægge og gennemføre en problembehandling af syntesegeografisk karakter.
  • Videnskabsteori indenfor "projekt-tema" og didaktik er en integreret del af projektarbejdet inkl. den mundtlige fremlæggelse ved evalueringen af projektet.

LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING

  • Skal kunne anvende problemløsning
  • Skal kunne analysere gruppesamarbejde/sammensætning
  • Skal kunne forstå og forklare hvad procesanalyse er
  • Skal have viden om personlige kompetencer og ønsker
  • Skal kunne anvende projektledelse
  • Skal kunne forstå og forklare hvad konsekvensvurdering er

KOMPETENCEMÅL GÆLDENDE FOR STUDERENDE DER LÆSER PÅ KANDIDATNIVEAU, MEN FØLGER UNDERVISNING PÅ BACHELORNIVEAU:

  • Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre fagområder.
  • Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet genstandsområde.

Undervisningsform

Problemorienteret projektarbejde i grupper med vejledning.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers studieindsats.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnGlobalisering og udvikling
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS15
Tilladte hjælpemidlerDer henvises til den pågældende semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle.
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelGlobalization and Development
ModulkodeB-GEO-B5-1
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS15
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Byggeri, By og Miljø
InstitutInstitut for Byggeri, By og Miljø
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet