Urban geografi

2024/2025

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

Studerende, der gennemfører modulet, skal erhverve viden om:

  • Byens geografiske kompleksitet.
  • Byens geografi på forskellige skalaer.
  • Relevante geografiske teorier, metoder og problemstillinger i en bymæssig kontekst.
  • Det metodiske grundlag for at undersøge en konkret situation, forhold, tilstand og/eller problemstilling i en urban kontekst.

Færdigheder

Studerende, der gennemfører modulet:

  • Skal kunne organisere og gennemføre indsamling og bearbejdning af data til at identificere og udforske geografiske problemstillinger i en konkret bymæssig kontekst.
  • Skal kunne gøre brug af Geografiske Informationssystemer (GIS) software til at bearbejde geodata af bygeografisk relevans til at analysere en konkret bymæssig problemstilling.
  • Skal kunne anvende en relevant teoretisk og naturvidenskabelig ramme for at analysere en konkret bymæssig problemstilling.
  • Skal kritisk kunne reflektere over projektarbejdets resultater i videnskabsteoretisk sammenhæng.
  • Skal kunne strukturere, dokumentere og formidle projektarbejdets faglige grundlag og resultater.

Kompetencer

Studerende, der gennemfører modulet, skal:

  • Kunne anvende, udvikle og reflektere over geografiske teorier og metoder i en urban kontekst gennem selvstændigt og problemorienteret projektarbejde.
  • Kunne arbejde med bymæssige problemstillinger i en tværfaglig samfunds- og naturvidenskabelig kontekst.
  • Videnskabsteori indenfor "projekt-tema" og didaktik er en integreret del af projektarbejdet inkl. den mundtlige fremlæggelse ved evalueringen af projektet.

LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING

  • Skal kunne forstå og forklare hvad problemløsning er
  • Skal kunne forstå og forklare hvad gruppesamarbejde/sammensætning er
  • Skal kunne anvende møder/planlægning af møder
  • Skal kunne anvende tidsplanlægning
  • Skal kunne anvende problemanalyse
  • Skal kunne forstå og forklare hvad problemløsning er.

KOMPETENCEMÅL GÆLDENDE FOR STUDERENDE DER LÆSER PÅ KANDIDATNIVEAU, MEN FØLGER UNDERVISNING PÅ BACHELORNIVEAU:

  • Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre fagområder.
  • Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet genstandsområde.

Undervisningsform

Problemorienteret projektarbejde i grupper med vejledning.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers studieindsats.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnUrban geografi
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
ECTS15
Tilladte hjælpemidlerDer henvises til den pågældende semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle.
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelThe City as Space and Place
ModulkodeB-GEO-B3-1
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterEfterår
ECTS15
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig
CensornormB

Organisation

StudienævnStudienævn for Byggeri, By og Miljø
InstitutInstitut for Byggeri, By og Miljø
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet