Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende der gennemfører modulet skal have opnået følgende
viden, færdigheder og kompetencer:
Læringsmål
Viden
Den studerende skal have opøvet viden for følgene emner:
- Samspillet imellem projektering og udførelse af bygninger.
- Processer, organisering og understøttende systemer relateret
til projektering og udførelse af byggeri.
- IT-systemer til understøttelse af projektering og udførelse af
byggeri.
Færdigheder
Den studerende skal kunne:
- Forklare de fundamentale processer og deres relationer i
projekteringen og udførelsen af byggeri.
- Beskrive en projektorganisation indeholdende de faglige
discipliner og lov- og aftalemæssige relationer imellem parter i
udførelsen af et bygge projekt med henblik på projektledelse.
- Forklare opbygningen af udvalgte funktionelle systemer i en
bygning.
- Beskrive egenskaber for IKT-systemer til understøttelse af
samarbejde imellem fagdiscipliner inklusive systemer til
understøttelse af bygningsmodellering.
- Analysere tidsbehov og udforme tidsplaner for udførelse af
byggeprojekter
- Analysere omkostninger ved udførelse af byggeprojekter og
kalkulere udbudstilbud i forhold til udvalgte byggemetoder.
- Analysere behov og gennemføre planlægning af
byggepladsindretning.
- Forklare semstergruppens arbejdsprocesser.
- Dokumentere projektarbejde og resultater i en velstruktureret
rapport.
- Planlægge og udføre præsentation af semesterprojekt.
Kompetencer
- Den studerende kan vurdere organisering af projektering og
udførelse af byggeri på en fagkritisk måde i forhold til: ansvar,
aftaleforhold, projektorganisation og relationen imellem
delprocesser.
- Den studerende kan deltage i beslutningstagning vedrørende
organisering og understøttende IKT-værktøjer i projektering og
udførelse af byggeri baseret på forståelse for de tekniske og
organisatoriske relationer imellem design og udførelse.
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemløsning
- Skal kunne anvende problemidentifikation
- Skal kunne anvende målsætninger (samarbejdsaftale)
- Skal kunne anvende kontekstinddragelse
(brugerinddragelse)
- Skal kunne analysere gruppesamarbejde/ sammensætning
- Skal have viden om procesanalyse
- Skal kunne anvende problemformulering
- Skal kunne vurdere møder/planlægning af møder
- Skal kunne analysere tidsplanlægning
- Skal kunne anvende problemanalyse
- Skal kunne analysere personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne vurdere problemløsning
- Skal kunne anvende projektledelse
- Skal kunne anvende konsekvensvurdering
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Projektering og udførelse af bygningskonstruktioner |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |