Modulets indhold, forløb og pædagogik
Studerende der gennemfører modulet skal have opnået følgende
viden, færdigheder og kompetencer:
Læringsmål
Viden
- Skal have viden om indsamling og analyse af empirisk data.
- Skal have viden om analysemetoder for ordreforløb.
- Skal have viden om projektmetoder og teorier.
- Skal have viden om modellering af processer.
Færdigheder
- Skal kunne analysere et ordreforløb med særlig vægt på design-
og produktionsmæssige forhold.
- Skal kunne behandle empiriske projektdata.
- Skal kunne forklare produktionsmæssige og/eller
kvalitetsmæssige forhold samt omkostningsmæssige forhold i
ordreforløbet.
- Skal kunne fortolke sammenhængen imellem aktiviteter i
produktionen gennem konstruktion af helhedsmodeller og af
detailmodeller, der beskriver de nævnte forhold.
- Skal kunne analysere procesforløb og værdiskabelse.
- Skal kunne ræsonnere mellem projektet og organisationens
strukturelle, tekniske og ressourcemæssige opbygning.
- Skal kunne fortolke samspillet mellem de involverede parter i
et projekt, eller ordreproducerende virksomhedens forskellige
organisatoriske enheder.
- Skal kunne argumentere ved hjælp af præcis produktionsmæssig
terminologi.
- Skal kunne argumentere for virksomhedens relation til selve
byggeprocessen.
Kompetencer
- Skal kunne vurdere de foreslåede systemer og deres følsomhed
over for ændringer i f.eks. kundekrav, myndighedskrav,
kvalitetskrav m.v.
- Skal kunne opstilles proces- og produktmodeller. Modellerne
skal være operationelle, og kan være baseret på et deterministisk,
stokastisk eller heuristisk grundlag.
- Skal kunne vurdere betydningen for virksomheden eller projektet
af at ændre de nuværende forhold og indføre de foreslåede ændringer
skal eksempelvis vurderes ud fra økonomiske, organisatoriske,
sociale og tekniske konsekvenser
- Skal kunne vurdere vigtigheden af ændringer til rette tid med
hensyn til f.eks. økonomi, organisation, sociale og tekniske
konsekvenser og komme med forslag hertil
- Skal kunne opstille og reflektere over konkrete
implementeringsplaner
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets
resultater
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemløsning
- Skal kunne anvende problemidentifikation
- Skal kunne anvende målsætninger (samarbejdsaftale)
- Skal kunne anvende kontekstinddragelse (brugerinddragelse)
- Skal kunne analysere gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal have viden om procesanalyse
- Skal kunne anvende problemformulering
- Skal kunne vurdere møder/planlægning af møder
- Skal kunne analysere tidsplanlægning
- Skal kunne anvende problemanalyse
- Skal kunne analysere personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne vurdere problemløsning
- Skal kunne anvende projektledelse
- Skal kunne anvende konsekvensvurdering
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Projektledelse og produktion i byggeriet |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |