Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået gennem 1.-5. semester på
bacheloruddannelsen i byggeri og anlæg med specialisering i bygge-
og anlægskonstruktion eller lignende samt viden, der opnås i
modulerne: Spændbeton, elementbyggeri og interimskonstruktioner,
Projektledelse og økonomi og Dynamiske laster, analyse af
konstruktionssamlinger og afstivende konstruktionselementer på
uddannelsens 6. semester eller lignende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal for udvalgte fagligheder inden for bærende konstruktioner
og geoteknik forstå dimensioneringsmetoder inden for bygge- og
anlægskonstruktion (eksempelvis ved projektering af større
konstruktioner som broer, havnekonstruktioner eller større
elementbyggerier)
- Skal kunne forstå interaktionen mellem byggeriets parter
- Skal have viden om udførelsesmetoder og planlægning af
projektets udførelse
- Skal kunne forstå metoder til vurdering af projektets økonomi
og rentabilitet
- skal have viden om den videnskabelige metode anvendt i
projektarbejdet samt mulige alternative metoder/tilgange
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal inden for udvalgte fagligheder inden for bærende
konstruktioner og geoteknik kunne anvende dimensioneringsmetoder
inden for bygge- og anlægskonstruktioner svarende til normal
ingeniørpraksis (eksempelvis ved projektering af større
konstruktioner som broer, havnekonstruktioner eller større
elementbyggerier)
- Skal kunne formidle projektarbejdets resultater gennem statiske
dokumentationsrapporter og teknisk dokumentation
- Skal kunne anvende videnskabelige relevante teorier og metoder
på bachelorniveau
- Skal kunne udarbejde tids- og arbejdsplaner
- Skal kunne vurdere løsninger for brug af materiel og bemanding
i forbindelse med projektets udførelse
- Skal kunne lave et prisoverslag over det udarbejdede
projektmateriale og vurdere projektets rentabilitet
- Skal kunne redegøre for den videnskabelige metode og tilgang
anvendt i projektarbejdet samt dens fordele og
ulemper.
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne udføre et projektarbejde omfattende empiriske
og/eller teoretiske undersøgelser af en eller flere
problemstillinger inden for centrale emner i sin uddannelse
- Skal kunne indgå i en dialog mellem byggeriets parter og være i
stand til at indgå som en aktiv beslutningstager i styringen af
byggeprocessen
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fremlæggelse af projektarbejdets resultater
- Skal have opnået forståelse for den metodemæssige og
videnskabsmæssige tilgang til håndtering af projektets
problemstilling samt dens fordele og ulemper
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemidentifikation
- Skal kunne anvende problemformulering
- Skal kunne vurdere møder/planlægning af møder
- Skal kunne analysere personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne anvende konsekvensvurdering
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
De studerende kan vægte projektarbejdet inden for faglighederne
konstruktion, geoteknik og anlægsteknik. Vægtningen skal være
godkendt af semesterets vejledere ved projektstart. Der udbydes
projekter inden for bygge- og anlægskonstruktion, eksempelvis
brokonstruktioner, havnekonstruktioner eller større
elementbyggerier (højhuse). Det er også muligt for de
studerende at foreslå et emne, men dette skal indeholde
elementer inden for fagligheden anlægsteknik og inden for
konstruktion og/eller geoteknik. Det er i den forbindelse
essentielt, at projektet indeholder udførelses- og
anlægstekniske aspekter relateret til den/de øvrige
fagligheder.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt: Bygge- og anlægskonstruktion |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og projektrapport.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk.* Hvis
projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk.**
Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår
ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr.
studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
* Eller et andet et fremmedsprog (fransk, spansk eller tysk) efter
studienævnets godkendelse
** Studienævnet kan dispensere herfra |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |