Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået gennem 1. – 4. semester på
bacheloruddannelsen i byggeri- og anlæg eller lignende samt viden,
der opnås i kursusmodulerne Betonteknologi/byggematerialeteknologi,
Fundering og jordtryk samt Kontinuummekanik, rumbjælker og
stabilitet eller lignende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Skal kunne forstå konstruktionsfaglige principper og teorier
for projektering af bærende stålkonstruktioner
- Skal kunne forstå konstruktionsfaglige principper og teorier
for projektering af bygningers fundering
Færdigheder
- Skal kunne skitsedimensionere en bærende rumlig
stålkonstruktion med udgangspunkt i arkitektforslag og/eller
projektideer
- Skal kunne redegøre for rumlig stabilitet og robusthed for den
bærende stålkonstruktion
- Skal kunne dimensionere en rumlig stålkonstruktion, herunder
dimensionering for brand
- Skal kunne dimensionere samlinger i en stålkonstruktion,
boltede og svejste for statisk belastning
- Skal kunne skitseprojektere konstruktionens fundering
- Skal kunne analysere og dimensionere funderingsløsninger
- Skal kunne forstå og udarbejde en geoteknisk
projekteringsrapport
- Skal kunne estimere relevante geotekniske styrke- og
deformationsparametre ud fra boringer, Cone Penetration Tests og
geotekniske laboratorieforsøg.
- Skal kunne dokumentere statiske beregninger og teknisk
dokumentation på et niveau svarende til normal
ingeniørpraksis
Kompetencer
- Skal kunne anvende de i projektarbejdet benyttede
metoder/teorier i forbindelse med analyse af en problemstilling af
lignende faglig karakter
- Skal på kompetent niveau kunne deltage i og dokumentere et
projekteringsarbejde, der omhandler de i projektarbejdet behandlede
fagligheder (konstruktion og dens fundering) og deres
interaktion
- Skal kunne indgå i en dialog vedrørende fordele/ulemper af
forskellige løsninger og/eller analysemetoder
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets
resultater
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemløsning
- Skal kunne analysere gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal kunne forstå og forklare hvad procesanalyse er
- Skal have viden om personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne anvende projektledelse
- Skal kunne forstå og forklare hvad konsekvensvurdering
er
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Projektering og fundering af en rumlig
stålkonstruktion |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |