Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i modulerne:
-Indeklima - materialer, fugt og skimmel
-Energi-, varme- og fugtberegningsmetoder
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Den studerende skal opnå viden om:
- Konstruktionsopbygning af forskellige hovedtyper af
eksisterende bygninger på et overordnet niveau
- Typiske fugtskader
- Særlige problemområder for forskellige typer af eksisterende
konstruktioner/bygninger, herunder vurdering af hvor robust en
given bygning er overfor forskellige brugerpåvirkninger.
- Hvilke muligheder der er for renovering/efterisolering af
eksisterende bygninger med hensyntagen til at opnå
energibesparelser uden at der opstår fugtproblemer
- Metoder til at foretage tilstandsvurdering af eksisterende
bygninger – især klimaskærmen.
Færdigheder
Den studerende skal have følgende færdigheder:
- Kunne planlægge og gennemføre undersøgelse af konstruktioner i
eksisterende bygninger
- Kunne vurdere årsagen og kilden til fugtskader på
bygninger
- Kunne vurdere/beregne energibesparelser ved efterisolering
- Kunne vurdere/beregne fugtforhold i efterisolerede
konstruktioner især mht. at undgå risiko for fugtskader
- Kunne vurdere/beregne økonomisk fordelagtige løsninger iht.
bygningsreglementets krav.
- Kunne beskrive hvorledes bygningen skal anvendes efter
renovering, således at driftsforhold, herunder brugeradfærd,
inddrages i beskrivelsen.
Kompetencer
Den studerende skal have opnået følgende kompetencer:
- Kunne anvise løsninger på udbedring af fugtskader samt
forebyggelse af at skaden fortsætter
- Kunne vurdere kvaliteten af (energi)renovering af eksisterende
bygninger
- Kunne vurdere risikoen for fugtproblemer i forbindelse med
renovering/efterisolering af eksisterende bygninger
- Kunne anvise gode løsninger som både medfører energibesparelser
og er fugtteknisk forsvarlige.
- Kunne vurdere betydningen af brugeradfærd
- Kunne løse problembaserede opgaver i samspil med andre, og
introduceres til problemidentifikation, -analyse og –løsning
(Problemorienterede kompetencer)
- Kunne demonstrere teamkultur ved tværfaglig dialog og
samarbejde gennem gruppearbejde (Interpersonelle kompetencer)
- Kunne anvende faglige samarbejdsroller og –ansvar
(Interpersonelle kompetencer)
- Kunne anvende samarbejds-, aktivitets-, tidsplanlægning/styring
(Strukturelle kompetencer)
- Kunne anvende uddelegering (Strukturelle kompetencer)
- Kunne anvende rolle- og ansvarsfordeling (Strukturelle
kompetencer)
- Kunne anvende videnskabelig formidlingsmetoder (Strukturelle
kompetencer)
- Kunne demonstrere evne til at optimere læring ved digitale
værktøjer og samarbejder i forhold til at opnå bygningsfysisk viden
(Meta-kognitive kompetencer)
- Kunne identificere egen faglighed og kompetence i forhold til
øvrige gennem gruppearbejde (Meta-kognitive kompetencer)
- Kunne anvende eget læringspotentiale fra modulopgave til
modulopgave (Meta-kognitive kompetencer)
- Kunne mundtligt formulere og formidle tværfaglige og
fagspecifikke bygningsfysiske problemstillinger (Problemorienterede
kompetencer).
Undervisningsform
Forelæsninger, seminarer osv. suppleret med projektarbejde,
workshops, regneøvelser, målinger i laboratoriet eller felt samt
tilstandsvurderinger. I kurset indgår et PBL projekt med en
byggeskade med vurdering af årsag og mulig løsning og/eller et
renoveringsprojekt. Dette kan være baseret på kandidatens
daglige arbejde, men med uddybning.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Tilstandsvurdering, efterisolering og renovering |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og projektrapport.
Prøveform fastsættes i starten af semesteret. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |