Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Den studerende skal opnå viden om:
- Tæthedsplanet, det plan, som omkranser en bygnings opvarmede
indre
- Hvilke materialer og bygningskomponenter der kan udgøre
tæthedsplanet
- Kritiske steder i tæthedsplanet, forskudte planer, overgange
mellem bygningsdele og gennemføringer
- Placeringen af et tæthedsplan i en let konstruktion, tung
konstruktion og en konstruktion, der består af såvel lette som
tunge bygningsdele
- Metoder til bestemmelse af en bygnings lufttæthed fx ”Blower
Door Test”
- Egnede materialer til tæthedsplan
- Projektering og bygbare løsninger
- Årsager til utilstrækkeligt tæthedsplan
- Tilsigtet og utilsigtet luftskifte
- Lufttæthedens indflydelse på en bygnings energiforbrug
- Gener i forbindelse med manglende lufttæthed
- De grundlæggende behov for luftskifte i bygninger og metoder
(naturlig og mekanisk ventilation) til at tilvejebringe dette
- Kravene til energieffektivitet af ventilationsløsninger,
herunder varmegenvinding
- Metoder til beregning af luftskifte i bygninger
- Metoder til beregning af luftstrømninger i bygninger.
Færdigheder
Den studerende skal have følgende færdigheder:
- Kunne vurdere en gennemført ”Blower DoorTest”
- Kunne anvise gode bygbare løsninger inden for etableringen af
tæthedsplaner
- Have kendskab til og kunne vurdere om et materiale kan anvendes
i et tæthedsplan
- Kunne vurdere energitabet som følge af utilsigtede
utætheder
- Kunne gennemføre en vurdering af luftskiftet ved naturlig
ventilation under stationære forhold
- Kunne vurdere mulige løsninger for ventilation af en
bygning
- Kunne gennemføre målinger af luftskifte i en bygning.
Kompetencer
Den studerende skal have opnået følgende kompetencer:
- Kunne anvende begreber og teknikker for tæthedsplan,
lufttæthed, lufttætning og forstå forholdet mellem lufttætning,
ventilation og energiforbrug
- Kunne kommunikere om relevante abstrakte resultater og teorier
inden for naturligt og mekanisk luftskifte i bygninger
- Kunne vurdere størrelse af og problemer i forbindelse med
luftskifte i bygninger på baggrund af såvel naturlig som mekanisk
ventilation
- Kunne relatere generelle begreber fra kurset til løsning af
konkrete opgaver
- Kunne løse problembaserede opgaver i samspil med andre
- Kunne anvende uddelegering (Strukturelle kompetencer)
- Kunne identificere rolle- og ansvarsfordeling (Strukturelle
kompetencer)
- Kunne anvende videnskabelige formidlingsmetoder (Strukturelle
kompetencer), og
- Mundtligt formulere og formidle tværfaglige og
fagspecifikke bygningsfysiske problemstillinger (Problemorienterede
kompetencer).
Undervisningsform
Projektarbejde understøttet af forelæsninger, workshops og
regneøvelser.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Tæthedsplan og ventilation |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve på baggrund af præsentation af et emne fra
pensum. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |