Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Den studerende skal opnå viden om:
- Grundlæggende begreber om indeklima og klimaforandringer
- Fugts påvirkning af konstruktioner og indeklima
- Betingelser for svampevækst
- Skimmelvæksts indflydelse på indeklimaet
- Materialers fugtegenskaber
- Materialers indhold af skimmelsvampe.
Færdigheder
Den studerende skal have følgende færdigheder:
- Kunne foretage hygrotermiske målinger
- Kunne redegøre for teorien bag skimmelvækst
- Kunne forklare udeklimaets indflydelse på bygningen og dens
indeklima
- Kunne forklare sammenhængen mellem materialer og
skimmelvækst.
Kompetencer
Den studerende skal have opnået følgende kompetencer:
- Kunne vurdere en bygnings hygrotermiske indeklima på baggrund
af viden om de enkelte faktorers størrelse (måleresultater)
- Kunne beregne og vurdere behovet for dagslys og belysning, og
vurdere dets betydning for en bygnings energiforbrug
- Kunne vurdere hvor store udsving der kan optræde i indeklima
pga. brugeradfærd
- Have viden om meteorologiske data og deres indflydelse på
indeklimaet, herunder solstråling og solafskærmninger
- Viden om fremtidige klimaændringers termiske og fugtbetingede
påvirkninger af bygninger
- Kunne løse problembaserede opgaver i samspil med andre
- Kunne anvende videnskabelig formidling og
-formidlingsmetoder (Strukturelle kompetencer)
- Kunne lave samarbejds-, aktivitets-, og
tidsplanlægning (Strukturelle kompetencer)
- Identificere egen faglighed og kompetence i forhold til øvrige
gennem gruppearbejde (Meta-kognitive kompetencer)
- Kunne mundtligt formulere og formidle af tværfaglige og
fagspecifikke bygningsfysiske problemstillinger (Problemorienterede
kompetencer).
Undervisningsform
Projektarbejde understøttet af forelæsninger, workshops og
øvelser.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Indeklima - materialer, fugt og skimmel |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve på baggrund af præsentation af et emne fra
pensum. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |