Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Den studerende skal opnå viden om:
- Hvordan fugt kan indeholdes i luft
- Hvordan fugt i luft interagerer med materialer, fugtkapacitet
og fugtligevægt
- Fugttransport ved diffusion, konvektion og kapillarsugning
- Materialers hygrotermiske egenskaber
- Fugtkilder
- Dimensionerende fugtforhold
- Fugtrisikoklasser
- Hvordan fugttransport stoppes
- Meteorologiske datas brug i bygningsfysik
- Vindforhold - bygninger og terræn
- Forskellige metoder til måling af fugt, såvel teoretisk som
praktisk
- Udtørring af fugt herunder metoder og
udtørringsforløb.
Færdigheder
Den studerende skal have følgende færdigheder:
- Kunne anvende vanddamptryksdiagrammer til at vurdere, hvordan
fugtindhold i bygninger og konstruktioner ændrer sig med temperatur
og fugttilførsel
- Kunne skitsere opbygningen af en bygningsdel i klimaskærmen
(tag-, ydervægs-, terrændæk- og kælderkonstruktioner)
- Kunne forklare, hvordan fugtberegninger hænger sammen med
beregning af temperaturforhold
- Være i stand til at udføre stationære én-dimensionale
beregninger på diffusion (Glaser metoden).
Kompetencer
Den studerende skal have opnået følgende kompetencer:
- Kunne vurdere om en konstruktion er fugtteknisk forsvarlig
- Kunne vurdere hvilken fugtrisikoklasse en konstruktion befinder
sig i og angive, hvorledes risikoklassen eventuelt kan
nedsættes
- Kunne vurdere hvorledes kuldebroer har betydning for
overfladeforhold i en given konstruktion med henblik på at vurdere
risiko for skimmelsvampevækst
- Kunne diskutere behovet for målinger af fugt og skimmel samt
vurdere hvilke målemetoder, der er mest hensigtsmæssige i en given
situation
- Være i stand til at udforme dokumentation for fugtforhold i en
bygning
- Kunne løse problembaserede opgaver i samspil med andre, og
introduceres til teamkultur ved tværfaglig dialog og samarbejde
gennem gruppearbejde (Interpersonelle kompetencer)
- Kunne identificereegen faglighed og kompetence i forhold til
øvrige gennem gruppearbejde (Meta-kognitive kompetencer)
- Kunne mundtligt formulere og formidle tværfaglige
og fagspecifikke bygningsfysiske problemstillinger
(Problemorienterede kompetencer).
Undervisningsform
Forelæsninger, seminarer osv. suppleret med projektarbejde,
workshops, regne øvelser, målinger i laboratoriet eller felt.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Fugtteori og -praksis |
Prøveform | Mundtlig
Mundtlig prøve på baggrund af præsentation af et emne fra
pensum. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |