Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået gennem 1. – 5. semester på
bacheloruddannelsen i bæredygtige byggeprocesser eller lignende
samt viden, der opnås i kursusmodulerne Sundhed og komfort og
Konstruktion og Materialer II eller lignende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektet vil tage udgangspunkt i et komplekst byggeri, hvor der
med fokus på cirkulær økonomi og genbrug af materialer skal opnås
et bæredygtigt byggeri.
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne forstå udfordringer om omdannelse og renovering af
byggeri i en bred bæredygtigheds kontekst
- Skal have viden om omdannelse og renovering af byggeri i
forhold til bl.a. genbrug af materialer, systemer, behov for
ændringer for at tilgodese nye brugergrupper
- Skal have viden om fagets videnskabsterori og entrepreneurskab
og tilgang anvendt i projektarbejdet samt mulige alternative
tilgange
- Skal kunne forstå interaktionen mellem byggeriets parter
- Skal have viden om bæredygtighedscertificering
- skal have viden om den videnskabelige metode anvendt i
projektarbejdet samt mulige alternative metoder/tilgange
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne gennemføre en fuld bæredygtighedsanalyse af det
samlede byggeprojekt
- Skal kunne anvende korrekt fagterminologi
- Skal kunne inddrage og kombinere relevante centrale emner i
uddannelsen til at gennemføre en sammenhængende
bæredygtighedsanalyse
- Skal kunne anvende BIM ifm. bæredygtighedsanalysen
- Skal kunne redegøre for fagets videnskabsteori og tilgang
anvendt i projektarbejdet samt dens fordele og ulemper.
- Skal kunne anvende videnskabelige relevante teorier og metoder
på bachelorniveau
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt
samarbejde om udvikling af bæredygtigt byggeri
- Skal kunne vurdere udfordringer og muligheder ved bæredygtig
omdannelse (fx industri til bolig/kontor)
- Skal kunne udføre et projektarbejde omfattende eksperimentelle
og/eller teoretiske undersøgelser af en eller flere
problemstillinger inden for centrale emner i uddannelsen
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde i en gruppe omkring problemfeltets
projektarbejde og foretage en fælles fremlæggelse af
projektarbejdets resultater
- Skal have opnået forståelse for den metodemæssige og
videnskabsteoretiske tilgang til håndtering af projektets
problemstilling samt dens fordele og ulemper.
- Skal kunne udføre et projektarbejde omfattende empiriske
og/eller teoretiske undersøgelser af en eller flere
problemstillinger inden for centrale emner i sin
uddannelse
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemidentifikation
- Skal kunne anvende problemformulering
- Skal kunne vurdere møder/planlægning af møder
- Skal kunne analysere personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne anvende konsekvensvurdering
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
De studerende gives et tema, der har fokus på den
ingeniørmæssige tilgang til modellering/analyse af virkeligheden
samt et projektkatalog med projektforslag, der tager afsæt i
problemstillinger inden for byggeri og anlæg.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 20 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde
på 600 timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bachelorprojekt |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og projektrapport.
Bachelorprojektet skal indeholde et resumé på engelsk.* Hvis
projektet er skrevet på engelsk, skal resumeet skrives på dansk.**
Resumeet skal være på mindst 1 og må højst være på 2 sider (indgår
ikke i eventuelle fastsatte minimum- og maksimumsidetal pr.
studerende). Resumeet indgår i helhedsvurderingen af projektet.
* Eller et andet et fremmedsprog (fransk, spansk eller tysk) efter
studienævnets godkendelse
** Studienævnet kan dispensere herfra |
ECTS | 20 |
Tilladte hjælpemidler | Der henvises til den pågældende
semesterbeskrivelse/kursusbeskrivelse i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |