Modulets indhold, forløb og pædagogik
For et mindre byggeri, fx et parcelhus, fastlægges indeklimaet
(termisk og atmosfærisk) ud fra målinger og interviews. Bygningens
indeklima og energiforbrug bestemmes, dels ud fra regler og krav og
dels ud fra viden om brugernes indflydelse på bygningens drift.
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne forstå metoder til klimateknisk analyse af en
bygning, herunder varme- og fugttransport samt bygningers
energiforbrug
- Skal have kendskab til væsentlige standarder inden for digitale
bygningsmodeller
- Skal have viden om metoder til gennemførelse af interview
- Skal have viden om brugerpraksis i et socio-teknisk
perspektiv
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne anvende korrekt fagterminologi
- Skal kunne bestemme linjetab i konstruktioner ved hjælp af
numeriske beregninger
- Skal kunne foretage en fugt- og varmemæssig dimensionering af
klimaskærmen
- Skal kunne anvende metoder til klimateknisk analyse af en
bygning, herunder varme- og fugttransport
- Skal kunne analysere bygningens klimaskærm med henblik på
minimering af energiforbrug
- Skal kunne gennemføre og dokumentere energitekniske beregninger
efter professionel standard
- Skal kunne opbygge og anvende digitale bygningsmodeller (BIM)
og redegøre for centrale problemstillinger vedrørende
modelsamarbejde i byggeprocessen
- Skal kunne bestemme betydningen af brugerpraksis i forhold til
ressourcer og energi mv., herunder Rebound effect
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne anvende de i projektarbejdet benyttede
metoder/teorier i forbindelse med analyse af en problemstilling af
lignende faglig karakter
- Skal på kompetent niveau kunne deltage i og dokumentere et
projekteringsarbejde, der omhandler de i projektarbejdet behandlede
fagligheder og deres interaktion
- Skal kunne indgå i en dialog vedrørende fordele/ulemper af
forskellige løsninger og/eller analysemetoder
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde i en gruppe omkring problemfeltets
projektarbejde og foretage en fælles fremlæggelse af
projektarbejdets resultater
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal have viden om problemløsning
- Skal kunne anvende målsætninger (samarbejdsaftale)
- Skal kunne anvende kontekstinddragelse (brugerinddragelse)
- Skal kunne forstå og forklare hvad problemformulering er
- Skal have viden om problemanalyse
- Skal have viden om problemløsning
- Skal kunne forstå og forklare hvad projektledelse er
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
De studerende gives et tema, der har fokus på den
ingeniørmæssige tilgang til modellering/analyse af virkeligheden
samt et projektkatalog med projektforslag, der tager afsæt i
problemstillinger inden for byggeri og anlæg.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Da det er et 20 ECTS kursus forventes der en arbejdsbyrde
på 600 timer for den studerende.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bygningers indeklima og energiforbrug |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 20 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |