Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået på 1. – 2. semester
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal have viden om grundlæggende funderingsmetoder
- Skal have viden om den videnskabelige metode og tilgang anvendt
i projektarbejdet – samt mulige alternative metoder/tilgange
- Skal have kendskab til fordele og ulemper ved svejste og
boltede samlinger
- Skal have kendskab til grundlæggende dimensionering af en
bygningskonstruktions fundament
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne dimensionere en stålrammekonstruktion
- Skal kunne redegøre for den videnskabelige metode og tilgang
anvendt i projektarbejdet samt dens fordele og ulemper – også set i
forhold til alternative metoder/tilgange
- Skal kunne opstille statiske modeller og bestemme snitkræfter
for statisk ubestemte plane gitterkonstruktioner og sammensatte
konstruktioner samt for statisk bestemte rumlige rammer og
gitterkonstruktioner
- Skal kunne redegøre for de konstruktive og materialemæssige
valg
- Skal kunne inddrage overvejelser omkring stabiliteten og
dynamikken af konstruktionen
- Skal kunne redegøre for centrale svigtformer og
dimensioneringskrav til kritiske konstruktionselementer
- Skal kunne udføre statisk dokumentation og
konstruktionstegninger for bygningskonstruktioner og udvalgte
samlingsdetaljer
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne udføre et projektarbejde omkring projektering af en
stålrammebygning inkl. fundamenter
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets resultater
- Skal have opnået forståelse for den metodemæssige og
videnskabsmæssige tilgang til håndtering af projektets
problemstilling samt dens fordele og ulemper
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne forstå og forklare hvad problemløsning er
- Skal kunne forstå og forklare hvad
gruppesamarbejde/sammensætning er
- Skal kunne anvende møder/planlægning af møder
- Skal kunne anvende tidsplanlægning
- Skal kunne anvende problemanalyse
- Skal kunne forstå og forklare hvad problemløsning er
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Design af bærende strukturer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | For yderligere oplysninger om hjælpemidler henvises til
kursusbeskrivelsen i Moodle. |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |